NCC bygger ytterligare 191 lägenheter i Esbo

NCC fortsätter samarbetet med NREP i stadsdelen Niittykumpu i Esbo, i den finska huvudstadsregionen. Parterna har tecknat avtal om ytterligare 191 lägenheter, vilket blir den tredje etappen i området. Ordervärdet uppgår till cirka 260 MSEK.

Illustration: NREP

NCC och NREP bygger sedan tidigare två etapper med bostäder i området och den tredje etappen som partnerna nu tecknat avtal om är i princip identisk med tidigare. Byggnaderna som uppförs får mellan fyra och nio våningar och i uppdraget ingår också att bygga en innergård och ett parkeringsgarage. Totalt kommer området bestå av 620 lägenheter när det är färdigställt.

‒ I det här projektet har vi haft möjlighet att vara involverade i ett tidigt skede där vi tillsammans med NREP har tagit fram planer för hur området ska byggas. Det har borgat för en smidig byggprocess. När vi byggt projektet i olika etapper har vi även kunnat optimera processen längs vägen, säger Catarina Molén-Runnäs, affärsområdeschef NCC Building Nordics.

Projektet har flera lösningar för att minska koldioxidutsläppen, t ex ska uppvärmning av bostäderna ske med förnybar energi och kvarteret ska LEED Gold-certifieras.

– Det har varit ett nöje att arbeta med NCC i det här projektet, vilket betyder mycket för oss. När det är färdigt kommer kvarteret att ha ett väl avvägt utbud av service till de boende och där gemenskap och hållbarhetsvärden står i centrum. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta utveckla omgivningen runt Niittykumpus tunnelbana, säger Antti Toropainen, investeringschef, NREP.

Byggstart av den tredje fasen sker omgående och beräknas vara färdigställd sommaren 2024.

Uppdraget är en utförandeentreprenad om cirka 260 MSEK och orderregistreras i tredje kvartalet 2022 i NCC Building Nordics.

Tove Stål, Presschef NCC Group, 076-521 61 02

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2021 omsatte NCC ca 53 miljarder SEK och hade 13 000 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.