Grupparbete i samverkan – en klok samarbetsform när man bygger skolor
För att vi ska kunna skapa byggnader och skolgårdar som möter skolans utmaningar behöver vi arbeta tillsammans i nära dialog i ett tidigt skede. Då kan vi fånga upp och dela kompetens, insikter och kunnande mellan oss. Genom samverkan kan vi tillsammans prioritera rätt och få största möjliga utväxling av investeringen – både samhällsekonomiskt och för den enskilda individen. Ett projekt där dialog, öppenhet och samarbete genomsyrar arbetskulturen ger enastående resultat.
Kloka lärmiljöer och skolans utmaningar
Så vad behöver vi tänka på för att bygga bra och kloka lärmiljöer för barnen och inspirerande arbetsplatser för skolpersonalen som samtidigt är ekonomiska att både äga och förvalta? Vi har identifierat sex fokusområden som är viktiga när vi tillsammans med skolans aktörer planerar och bygger framtidens skola:
- Pedagogik – lokaler och lärmiljöer som bidrar till och stärker inlärning.
- Trygghet – lösningar som bidrar till ökad trygghet och minskar risk för skadegörelse.
- Aktivitet – miljöer som stimulerar till nyfikenhet och fysisk aktivitet.
- Arbetsmiljö – en sund och trivsam miljö för lärare och elever.
- Flexibilitet – lokaler som går att nyttja på olika sätt över dygnet och som kan ställas om över längre tid.
- Hållbarhet – kloka val ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt långsiktigt perspektiv.
Med utgångspunkt i dessa områden kan vi tillsammans föra en dialog kring vad som är viktigt på just er nya skola för att skapa en lärmiljö som samspelar med pedagogiken och bidrar till lärande och trivsel.
Brogårdaskolan – ett andra hem för elever och personal