NCC gynnar den regionala utvecklingen genom att bygga ut Svealandsbanan med dubbelspår på sträckan mellan Strängnäs och Härad. Samverkan och innovativa lösningar borgar för ett smidigt projekt.

NCC bidrar till framtidens hållbara järnväg. Med hjälp av helhetsansvar och innovativa lösningar kan vi bygga mer infrastruktur för pengarna.
De närmaste åren står en rad stora satsningar på det svenska järnvägsnätet för dörren. Dels handlar det om utmaningen i att rusta upp den befintliga järnvägen. Men även satsningar på en ny höghastighetsjärnväg står på agendan.
NCC vill självklart vara med bidra till utvecklingen av framtidens komplexa järnvägsprojekt. Vi har alla förutsättningar. Med oss på resan har vi vår gedigna erfarenhet från stora infrastrukturprojekt. Vi är vana vid att ta ansvar för hela projektet, hela vägen. Dessutom har vi lång erfarenhet av samverkan med olika aktörer. Innovativa lösningar och projektstyrning är ytterligare faktorer som inte sällan leder till att vi blir klara före tidplan och under budget.
Att minimera störningar under byggtiden har blivit något av en paradgren för oss på NCC genom åren. Vi har en unik förmåga att genomföra komplexa projekt under pågående verksamhet. Att minimera störningar är även bra ur säkerhetssynpunkt, både för tredje man och för dem som befinner sig på arbetsplatsen eftersom vi kan bygga bort onödiga risker.
NCC bygger ut Roslagsbanan i norra Stockholm. Sträckan mellan Täby kyrkby och Kragstalund, drygt 2 km, byggs ut från enkelspår till dubbelspår. Uppdraget omfattar även åtgärder för att sänka bullernivåer, nya broar och avancerade stödkonstruktioner. Ordervärdet uppgår till drygt 270 MSEK.
Deletapp Centralen består av 2 km dubbelspårig järnväg i tunnel under centrala Göteborg samt underjordisk pendel- och regiontågsstation strax norr om nuvarande Göteborgs central. Till entreprenaden hör också en bro över E6.
I samverkan med Trafikverket bygger NCC, i konsortium med spanska OHLA, fyra nya järnvägsspår mellan Arlöv och Lund i Skåne. I uppdraget ingår även ombyggnad av stationerna i Hjärup, Åkarp och Burlöv samt nybyggnad av en station på Klostergården i Lund.
Deletapp Korsvägen består av dubbelspårig järnväg i tunnel under centrala Göteborg och sträcker sig från Landala, via Korsvägen, Örgryte/Jakobsdal för att sedan ansluta till befintliga spår i Almedal.