Vi bygger och underhåller Sveriges järnvägar

NCC bidrar till framtidens hållbara järnväg. Med hjälp av helhetsansvar och innovativa lösningar kan vi bygga mer infrastruktur för pengarna.

De närmaste åren står en rad stora satsningar på det svenska järnvägsnätet för dörren. Dels handlar det om utmaningen i att rusta upp den befintliga järnvägen. Men även satsningar på en ny höghastighetsjärnväg står på agendan.

Vi bygger mer järnväg för pengarna

NCC vill självklart vara med bidra till utvecklingen av framtidens komplexa järnvägsprojekt. Vi har alla förutsättningar. Med oss på resan har vi vår gedigna erfarenhet från stora infrastrukturprojekt. Vi är vana vid att ta ansvar för hela projektet, hela vägen. Dessutom har vi lång erfarenhet av samverkan med olika aktörer. Innovativa lösningar och projektstyrning är ytterligare faktorer som inte sällan leder till att vi blir klara före tidplan och under budget.

Bygga järnväg med minimala störningar

Att minimera störningar under byggtiden har blivit något av en paradgren för oss på NCC genom åren. Vi har en unik förmåga att genomföra komplexa projekt under pågående verksamhet. Att minimera störningar är även bra ur säkerhetssynpunkt, både för tredje man och för dem som befinner sig på arbetsplatsen eftersom vi kan bygga bort onödiga risker.

 

Hjärup-1 Källa - Trafikverket_Sweco
Lund-Arlöv, fyra spår

I samverkan med Trafikverket ska NCC, i konsortium med spanska Obrascon Huarte Lain, S.A. (OHL), bygga fyra nya järnvägsspår mellan Flackarp och Arlöv i Skåne. I uppdraget ingår även ombyggnad av stationerna Hjärup, Åkarp och Burlöv.

Illustration över hur Citybanan är placerad under Stockholms gator. Foto/illustration: Samuel Ratio/Ahlqvist & Ahlqvist
Norrströmstunneln - Citybanan, Stockholm

NCC bygger Norrströmstunneln och nya stationen Stockholm City, en del av Citybanan.

Illustration på hur station Centralen i Göteborg, en del av Västlänken, kan komma att se ut. Rymlig inomhusstation med liv och rörelse. Foto/illustration: Okänd
Västlänken och Station Centralen i Göteborg

På uppdrag av Trafikverket bygger NCC en betydande etapp av Västlänkens dubbelspåriga järnväg för pendel- och regiontåg under centrala Göteborg. Uppdraget omfattar deletapp Centralen, som består av en bro över E6 i öst, nya underjordiska Station Centralen och cirka 2 km anslutande tågtunnel, varav en del går genom berg.

Tvärbanans hållplats Solna centrum, med dubbelspår och plattform på vardera sida. Foto/illustration: Joakim Kröger
Tvärbanan etapp 2 och 3, Stockholm

Tvärförbindelser i kollektivtrafiken har länge varit en bristvara i Stockholm. Tvärbanan blev en välkommen lösning där NCC fick förtroendet att bygga etapp 2 och 3.