I uppdraget ingår bland annat att bygga 8,5 kilometer dubbelspår, tre kilometer bergtunnel och nio broar. När projektet är slutfört kommer tågresandet på Svealandsbanan att kunna gå med ökad turtäthet.
Samverkan gynnar alla
Den omfattande utbyggnaden innehåller flera olika delar varför NCC har lagt stor vikt vid den övergripande projektstyrningen redan från ett tidigt skede. Samsyn och samverkan spelar en central roll. Att samverka med underentreprenören och planera gemensamt är till exempel en självklarhet. Projektet drivs dessutom i utökad samverkan med Trafikverket.
NCC fokuserar även på kvalitetsfrågan som är en stor och tung bit i projektet. Kvalitetskontrollen har vi löst genom att dela upp projektet i olika produktionsblock som bro, tunnel, markarbeten och BEST (bana, el, signal och tele).
Innovativa lösningar
VDC och BIM underlättar i arbetet liksom NCC Projektstudio. Via vår egen kommunikationsplattform Projektportalen kan alla deltagare i projektet kommunicera med varandra på ett tydligt och smidigt sätt.
Systematiskt hållbarhetsarbete
Hållbarhetstänkandet som följer vårt koncept ”Grönt byggande”, är ständigt närvarande i projektet. Vi har valt att använda oss av energieffektiva etableringar med miljömärkt el, energisnåla byggbodar, behovsstyrd belysning, energieffektiva maskiner, effektiva transporter och miljöanpassad hantering av restprodukter. Trafikverkets miljöutredning ger projektet goda förutsättningar för ett systematiskt hållbarhetsarbete.