Projektdirektör, NCC Infrastructure

På uppdrag av Trafikverket bygger NCC deletapp Centralen, en del av Västlänken. Etappen omfattar en bro över E6 i öst, en underjordisk tågstation och cirka 2 km anslutande tågtunnel, varav en del går genom berg.
Västlänken är en ny dubbelspårig järnvägstunnel som ska förbättra resandet med tåg i Göteborg och Västsverige. Genom att pendel- och regiontågen får egna spår i en tunnel under centrala Göteborg kommer kapaciteten på Göteborgs Centralstation dubbleras. Utbyggnaden av tåginfrastrukturen i Göteborg möjliggör också förtätning och framtida utveckling av staden ovan mark.
Entreprenaden genomförs utifrån en ny samverkansmodell kallad Early Contractor Involvement, ECI. Det innebär att NCC i tätt samarbete med Trafikverket genomför projektering och optimerar kostnaderna för projektet i ett tidigt skede.
Den inledande fasen i samarbetet är en intensiv period där metodval och produktionslösningar är i fokus. Komplexa tekniska utmaningar varvas med frågor om arbetsmiljö, organisation, hållbarhet och ekonomi. Genom att projektorganisationen sitter samlokaliserad gynnas ett mer effektivt samarbete. Med ett riktpris som tas fram i samverkan kan båda parter tryggt ta steget vidare in i projektets byggfas.
Samtidigt som arbetet under jord görs måste all logistik ovan jord fungera normalt. Det gäller biltrafik, spårväg, säkra leveranser av el, fjärrvärme, internet och mycket mer. Det är ett stort pussel att lägga där många aktörer är inblandade.
NCC har också fått uppdraget för Deletapp Korsvägen samt de förberedande arbetena för Västlänken, från Olskroksmotet i öst fram till Stenpiren i väst. En sträcka på nästan tre kilometer. I förberedelserna ingår bland annat att flytta befintliga ledningar i marken där schaktning för den framtida tunneln ska göras.
NCC:s uppdrag omfattar en ny bro över E6 i öster, ett järnvägstråg, en bergtunnel genom Gullberget, betongtunnel i lera samt den underjordiska pendeltågsstationen Station Centralen strax norr om Göteborgs centralstation och fortsatt betongtunnel västerut fram till Göteborgsoperan. En sträcka på totalt nästan 2 km. Avancerad VDC, Virtual Design and Construction, används för att hantera projektets komplexitet.
Illustration: Tomorrow AB/Kanozi
"Miljö- och hållbarhetsengagemang är lite av en förutsättning, men även ett självskrivet intresse hos en miljösamordnare, som mig. Med bakgrund som arbetsledare samt ett uppdrag i projektet att se över vart vi kunde spara pengar ville jag förändra situationen på E02 Centralen och därmed öka sorteringen av vårt byggavfall."
Projekt E02 Centralen, en del av Västlänken i Göteborg, är halvvägs in i byggtiden och har ”bara” fyra år kvar. Projektchef Rikard Andersson berättar om utvalda delar av det projektet gjorde under 2021.
Det här med betong är ju inte helt oproblematiskt. Det är helt nödvändigt för att kunna bygga infrastruktur, men då tillverkning av cement genererar stora koldioxidutsläpp så påverkar det miljön. På E02 drar vi ner våra koldioxidutsläpp rejält.
Våra två Västlänken-projekt innebär många tekniska utmaningar, exempelvis djupa och breda schakter i lera, grundläggning på extrema djup, framkomlighet för trafik och tredje man, övergångar mellan berg och lera med mera. Detta innebär att vi dukar upp ett brett bord med olika tekniker att använda.