NCC bygger 53 radhus i Landskrona

NCC ska tillsammans med SHH Bostad bygga 53 bostadsrättsradhus i Borstahusen i norra Landskrona. Husen blir likartade de radhus parterna tidigare byggt tillsammans på Gustavslund i Helsingborg och Hammar i Kristianstad. Ordervärdet uppgår till cirka 100 MSEK.

Illustration: SHH Bostad

SHH:s koncept med välplanerade bostadsrätter med god standard, fin arkitektur och rimliga priser, som vi tagit fram tillsammans med NCC, har återigen visat sig vara ett uppskattat koncept. Precis som vid projekten på Gustavslund och Hammar är intresset för radhusen i Borstahusen stort och alla 53 bostadsrätter är sålda innan byggstart, säger Karin Månsson, affärsutvecklare SHH Bostad.

Projektet omfattar byggnation av 53 bostadsrätter i radhus i två etapper. Först ut är Brf Vårbruket med 25 bostäder på två eller tre våningar med 5–6 rum och kök. Därefter byggs Brf Höstbruket med 28 bostäder. Radhusen byggs i Borstahusen norr om Landskrona, med närhet till både hav och natur.

– Tillsammans med SHH Bostad bygger vi prisvärda bostäder med god kvalitet till rimligt pris, vilket bidrar till att fler kan få tillgång till bra boenden. Vi ser fram emot att fortsätta det goda samarbetet och bygga ytterligare ett uppskattat radhusområde tillsammans, säger David Fritzson-Bratt, affärschef NCC Building Sweden.

Byggstart är till sommaren. Inflyttning i de första radhusen beräknas bli under hösten 2022.

Uppdraget uppgår till cirka 100 MSEK och orderregistreras i andra kvartalet 2021 i affärsområde NCC Building Sweden.

David Fritzson-Bratt, affärschef NCC Building Sweden, 070–261 85 05
Ann-Katrin Johansson, kommunikationspartner NCC Syd, 076–521 53 43

NCC:s presstjänst 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2020 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 14 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.