NCC bygger simhall i danska Vrå

NCC har fått i uppdrag av Idrottscenter Vendsyssel att bygga en simhall på norra Jylland i Danmark. Uppdraget är en totalentreprenad och ordervärdet uppgår till cirka 190 MSEK.

Illustration: Kjaer Richter

Simhallen byggs i anslutning till idrottscenter Vendsyssel och Vrå skola. Hallen får en 25-meters bassäng med åtta banor, en bassäng avsedd för lek med vattenrutschbana samt en hälsoavdelning.

− Vi har fått ett fantastiskt stöd för projektet när vi nu bygger en av Nordjyllands modernaste simhallar. Vi ser fram emot samarbetet med NCC och de andra inblandade, säger, Alex Rasmussen, direktör Idrottscenter Vendsyssel.

Materialvalet med limträkonstruktion, plåt, sten och glas baseras på beprövade lösningar som säkerställer lång hållbarhet med minimalt underhåll samtidigt som det tillför ett arkitektoniskt, miljömässigt och estetiskt värde.

– Att bygga en simhall ställer stora krav i alla delar av byggprocessen, då konstruktionen och belastningen på materialet i den här typen av miljö är mycket krävande. Det ställer tydliga krav på vår yrkeskompetens och kunskap om de kritiska delarna av byggnationen. Vi är glada över uppdraget, säger Jakob Søe Lundgaard, områdesdirektör inom NCC Building Nordics.

Arbetet påbörjas i mars 2024 och simhallen beräknas vara färdigställd våren 2026.

Ordervärdet om cirka 190 MSEK registreras i tredje kvartalet 2023 i affärsområde NCC Building Nordics.

Tove Stål, presschef NCC, tove.stal@ncc.se, 076-521 61 02

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.