NCC:s hotell i Hagastaden – vacker portalbyggnad som knyter samman stad med natur

När Östra Hagastaden i Stockholm ska utvecklas kommer NCC enligt planförslaget bidra genom att utveckla ett nytt hotell. Gestaltningsförslaget som nu presenteras för första gången är framtaget för att knyta samman innerstaden med närliggande och natursköna Hagaparken och Brunnsviken.

AIX Arkitekter, illustration MIR

Hagastaden är den nya stadsdelen mellan innerstan och Solna som nu växer fram. För ett år sedan vann NCC en markanvisningstävling, arrangerad av Stockholms stad, gällande ett nytt hotell i den östra delen av området. Idag presenterar Stockholm stad detaljplanen för området och gestaltningsförslaget för hotellet visas.

– Ambitionen är att Norrtull ska bli en grön och välkomnande stadsmiljö, en värdig entré till staden, säger Magnus Bäckström, ansvarig planarkitekt, Stockholm stad. Hotellet är en viktig del av helheten och bidrar till att befolka platsen och göra den mer levande.

NCC har tillsammans med AIX Arkitekter tagit fram ett utförandeförslag som passar väl in i den känsliga miljön med Tullhusplatsen, Hagaparken, Brunnsviken och Stallmästaregården som närmaste grannar. Hotellet får en vacker gestaltning och en strålande utsikt över Brunnsviken. Läget gör hotellet till en portalbyggnad och en självklar destination i området.

NCC:s förslag omfattar totalt cirka 13 300 kvadratmeter ljus bruttoarea och en verksamhet om cirka 330 hotellrum. Det är ännu inte klart vem som ska driva det planerade hotellet eller med vilket koncept.

– Intresset från olika hotelloperatörer är stort. Det nya innerstadsläget vid Tullhusplatsen med direkt anslutning till Uppsalavägen mot Arlanda är utan tvekan attraktivt. Inte bara för hotellgäster, utan även för stockholmare och andra besökare som vill gå på after work, äta middag med sjöutsikt eller kanske köpa med sig en kaffe till parken, säger Andreas Lindelöf, regionchef Stockholm, NCC Property Development.

Projektet kommer även innebära stora konstruktionsmässiga utmaningar, med många tunnlar, broar och annan infrastruktur som påverkar fastigheten.

– Uppdraget att utveckla ett hotell i denna miljö innebär även att kunna hantera komplexa utmaningar med grundförhållanden och känslig infrastruktur. Det är en av NCC:s styrkor och visar vår samlade kompetens inom företaget. Nu fortsätter vårt nära samarbete med staden, så att den nya byggnaden kan skapa maximala mervärden för Stockholm, säger Andreas Lindelöf.

Detaljplanen som ligger ute för samråd innehåller flera spännande delar. Sju byggherrar ska bidra med nya byggnader och funktioner i området, som kommer att få en helt annan karaktär än idag – samtidigt som de stora kultur- och naturvärdena ska bevaras.

Stockholms stad bedömer att den aktuella detaljplanen ska ut på granskning under andra kvartalet 2021 och att ett godkännande och ett antagande skulle kunna ske under första kvartalet 2022.

Cecilia Möller, fastighetsutvecklare NCC Property Development, 070-1892194
Tove Stål, presschef NCC, tove.stal@ncc.se , 076-521 61 02

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på ca 58 Mdr SEK och 15 500 anställda 2019. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.