NCC bygger Agnes Kulturhus i Gävle

NCC bygger på uppdrag av Gävle kommun Agnes Kulturhus, ett nytt kultur- och bildningscenter om 8 700 kvadratmeter. Den tidigare byggnaden är nu riven för att ge plats åt den nya som ska innefatta stadsbibliotek, offentliga lokaler och kulturverksamhet.

Bild: Nyréns Arkitektkontor

Bygget av Agnes Kulturhus i centrala Gävle är nu i full gång. Hela det gamla biblioteket och dess källare är rivet. Just nu pågår arbetet med att dra upp pålar från det gamla huset, och härnäst väntar schaktarbete och pålning för att lägga grunden. Pålningen beräknas pågå oktober ut. I början av 2023 ska allt förberedande arbete som bottenplattan och och källarväggar vara på plats och arbetet med stommen kan påbörjas.

Samarbetet fungerar riktigt bra i projektet. Vi har en gemensam syn att det ska vara roligt att gå till jobbet. Vi är ett bra och prestigelöst team där vi hjälps åt när det dyker upp utmaningar eller annat oförutsett i projektet och jobbar med fokus på projektets bästa hela tiden, säger Lilianne Axelsson, projektledare på Gavlefastigheter.

– Med Agnes Kulturhus är vi med och skapar en modern mötesplats för kultur och lärande på en ikonisk plats i centrala Gävle. Nu har vi projekterat klart och kommer att uppföra en byggnad med en tilltalande modern arkitektur för att stärka varumärket Gävle. Vi är glada över att ha fått förtroendet av Gavlefastigheter och ser fram emot ett långt samarbete med dem, säger Henrik Landelius, affärsområdeschef NCC Building Sweden.

Ett nytt stadsbibliotek utgör basen för den nya mötesplatsen i Gävle som kommer bestå av bibliotek, övrig kulturverksamhet som konsthall, komplementsbiograf, poddstudio, VR-rum, kontor, skaparytor, eventsal och sagorum. Här ska alla kunna mötas, utvecklas och växa som människor utifrån var och ens förutsättningar.

Byggnaden är ritad av Nyréns arkitektkontor och kommer få en modern utformning med form, färg och material som ska smälta väl in i omgivningen. Byggnaden blir ungefär dubbelt så stor som det tidigare stadsbiblioteket, fördelat på fem våningsplan.

Agnes Kulturhus beräknas vara färdigt under sommaren 2024. Affären orderregistrerades i affärsområde Building Sverige i Q2 2022 och har ett ordervärde på ca 300 MSEK. Affären är en totalentreprenad i samverkan.

Amelie Winberg, presschef, NCC, 070-221 13 72, amelie.winberg@ncc.se
Andreas Svensson, projektchef NCC Building Sweden, andreas.svensson2@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2021 omsatte NCC 53 miljarder SEK och hade 13 000 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.