NCC asfalterar tunnlar under Drottningholm

Som en del av E4 Förbifart Stockholm ska NCC asfaltera tunnlar under Lovön utanför Stockholm. Uppdragsgivare är AF Gruppen. Totalt ska NCC asfaltera 13 km tunnel. Projektets ordervärde uppgår till cirka 40 MSEK.

Bild: Trafikverket

NCC har fått i uppdrag av norska AF Gruppen att asfaltera en tunnelsträcka som de bygger åt Trafikverket. Tunnelsträckan består av sex km vägtunnel samt sju km ramptunnel som går under Lovön, där bland annat Drottningholms slott är beläget.

– Det här är ett komplicerat jobb då vi ska asfaltera samtidigt som många andra arbeten pågår parallellt, till exempel inredning, belysning, ventilation och VA-installationer. Det är ett arbete vi verkligen ser fram emot och vi är glada över att vi har fått förtroendet – det här är första gången vi arbetar med AF Gruppen i Sverige, säger Lars Karlsson, area manager NCC Industry.

Utöver krävande logistik kring de många arbeten som ska göras parallellt är uppdraget omfattande. Under 2024 ska cirka 13 000 ton asfalt läggas, och under 2025 cirka 25 000 ton.

E4 Förbifart Stockholm är en ny sträckning av E4:an väster om Stockholm som blir totalt 21 km lång. Stora delar av vägen kommer att gå igenom tunnel under Mälaren.

NCC:s arbete med tunnlar under Lovön uppskattas vara klart sommaren 2025. Affären orderregistreras i affärsområde NCC Industry i fjärde kvartalet 2023 och har ett ordervärde på cirka 40 MSEK.

Johan Kvickström, Communication Partner NCC Sverige, johan.kvickstrom@ncc.se
Lars Karlsson, Area Manager NCC Industry, 070-2143715, lars.a.karlsson@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.