NCC bygger utbildningshall åt Fortifikationsverket i Halmstad

NCC ska på uppdrag av Fortifikationsverket uppföra en byggnad för förvaring och utbildning av luftvärnssystem 103 (Patriot) till Försvarsmakten på Luftvärnsregementet, LV6, i Halmstad. Affären är en utförandeentreprenad och ordervärdet uppgår till cirka 660 MSEK.

Bild: Fortifikationsverket

NCC:s uppdrag är att bygga en utbildningsbyggnad för luftvärnssystem 103. Uppdraget utförs på uppdrag av Fortifikationsverket som äger, förvaltar och utvecklar Sveriges försvarsfastigheter.

Den totalt cirka 24 000 kvadratmeter stora hallbyggnaden i två plan kommer att innehålla bland annat hallar för lastbilar och materielunderhåll, specialsalar för teori- och simulatorutbildning, aula, kontor, omklädningsrum och teknikutrymmen. Området runt byggnaden innehåller stora rangeringsytor och ska inhägnas. Byggnaden uppförs enligt standarden Miljöbyggnad Silver i tillämpliga delar.

NCC har erfarenhet av säkerhetsklassade projekt. I ett liknande samarbete med Fortifikationsverket har NCC nyligen uppfört kontor och förläggningsbyggnader åt Försvarsmakten vid Södra skånska regementet, P7, i Lund

– Vi har samarbetat med Fortifikationsverket tidigare och gläds över att igen få förtroendet att bygga moderna och funktionella lokaler åt Försvarsmakten. Utbildningshallen är ett stort och mångsidigt projekt där NCC har en styrka i erfarenheter från liknande uppdrag med flera olika funktioner i samma byggnad, säger Henrik Landelius, affärsområdeschef NCC Building Sweden.

Byggstart planeras omgående och projektet beräknas vara klart i början av 2026. Affären uppgår till cirka 660 MSEK och orderregistreras i tredje kvartalet 2023 i affärsområde NCC Building Sweden.

Robert Karlsson, affärschef NCC Building Sweden, robert.a.karlsson@ncc.se
Amelie Winberg, presschef NCC Sverige, amelie.winberg@ncc.se

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.