NCC renoverar Nummi skola i Åbo

NCC har fått i uppdrag av Åbo stad att renovera Nummi skola i Åbo. Skolan är totalt 7 000 kvadratmeter och uppdraget uppgår till cirka 180 MSEK.

Skolbyggnaden kommer att totalrenoveras och alla tekniska installationer kommer att bytas ut för att uppfylla moderna krav. Lokalerna kommer att få nya ytskikt och tillgänglighetsanpassas. Dessutom kommer ljud- och låssystemet på närliggande Katariina-skolan att förnyas liksom skolans övervakning- och brandlarmssystem.

Nummi skola är kulturminnesmärkt och består av tre delar som byggdes 1931, 1937 och 1990.

‒ Våra samlade erfarenheter kring både skolbyggnationer och varsamma renoveringar tar vi nu med oss till Nummi som blir vårt tredje skolprojekt i Åboregionen, säger Esa Lehmusvuori, avdelningschef för NCC Building Nordics i västra Finland.

Parterna har under en tid arbetat gemensamt i en utvecklingsfas för att ta fram bygghandlingar. Nu är projektet redo att utföras och arbetet inleds omgående. Renoveringen beräknas vara färdigställd sommaren 2025.

Uppdraget om cirka 180 MSEK orderregistreras i andra kvartalet 2023 i affärsområde NCC Building Nordics.

Tove Stål, presschef NCC AB, tove.stal@ncc.se, 076-521 61 02

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.