NCC bygger om Sergelhuset åt Vasakronan

NCC har fått i uppdrag av Vasakronan att bygga om en del av kvarteret Hästskon 12, även kallat Sergelhuset, från kontor till hotell och bostäder. Uppdraget är totalentreprenad i samverkan och ordervärdet uppgår till 550 MSEK.

– När SEB nu flyttar från huset tas ett av Stockholms bästa lägen till vara för att skapa ett levande och tryggt kvarter där människor väljer att stanna och uppehålla sig. Den unika möjligheten med en tomställd fastighet gör att man även kan ta ett helhetsgrepp kring uppgradering av lokaler, energieffektivisering och tekniska installationer, säger Henrik Landelius, chef NCC Building Sverige.

Projektet Sergelhuset består av tre ombyggnadsprojekt där NCC:s uppdrag avser ombyggnad och påbyggnad av M-huset som ligger mellan Malmskillnadsgatan och
P-huset Parkaden.

Ytan för ombyggnationen uppgår till cirka 16 000 kvadratmeter och efter färdigställande kommer huset att innehålla cirka 280 hotellrum och 34 lägenheter. Omvandlingen sker med respekt för den ursprungliga modernistiska visionen men anpassas till dagens vidare syn på vad som utgör en levande stadsmiljö.

– NCC tillsammans med Vasakronan kommer att skapa en långsiktigt hållbar byggnad på alla nivåer som innefattar såväl energifrågor som materialval. Målsättningen är att huset får en LEED Platina-certifiering, vilket är en av de bästa miljömärkningarna ett hus kan få, säger Henrik Landelius.

Ordern om 550 MSEK registreras i andra kvartalet 2017 i affärsområdet Building.

Fredrik Elmgren, affärschef Avdelning Hus Stockholm, 072-550 07 40

Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC, 070-884 74 69

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Denna information är sådan information som NCC AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 maj 2017 kl. 13 CET.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna.
NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.