NCC bygger 91 nya hyreslägenheter i Västertorp

NCC ska på uppdrag av Stockholmshem bygga 91 hyreslägenheter i Västertorp i södra Stockholm. Affären är en totalentreprenad i samverkan och har ett ordervärde på cirka 180 MSEK.

Bild:

Fotsacken är en del av Stockholms stads största utvecklingsprojekt med målet att bygga tusentals nya hyresrätter. Nu inleds samarbetet mellan NCC och Stockholmshem för att bygga 91 nya hyresrätter inom projektet Fotsacken 1.

NCC:s uppdrag omfattar nybyggnation av 91 hyreslägenheter som kommer fördelas i fyra huskroppar med en blandning av 4 till 5 våningar. Lägenheterna är i storleken 2-5 rum och kök med flest 2:or och 3:or. För att hålla produktionskostnaderna nere byggs inte förråd eller allmän tvättstuga i en källarvåning, utan finns istället i varje lägenhet.

- Stockholm växer och vi är glada över att ha fått förtroendet att vara en del av produktionen av fler hyreslägenheter och bostäder till staden. Vi har ett långt samarbete med Stockholmshem och ser fram emot ytterligare ett projekt, säger Annika Grönberg, Avdelningschef NCC Building Sweden.

Husen byggs med ambitionsnivå Miljöbyggnad Silver. Flera av husen har gröna tak eller solceller på taken.

Fotsacken är en del av Stockholmshusen som är ett samarbetsprojekt mellan de allmännyttiga bostadsbolagen, privata entreprenörer och Stockholms Stads tekniska förvaltningar med målet att öka byggtakten och möta det stora behovet av fler hyresrätter i Stockholm.

Affären är en totalentreprenad i samverkan och har ett ordervärde på cirka 180 MSEK. Byggstart beräknas ske våren 2022 och beräknas vara klart våren 2024. Affären orderregistreras i affärsområde NCC Building Sweden under första kvartalet 2022.

Lotta Wrangle, Kommunikationspartner, NCC, 072-250 07 40, lotta.wrangle@ncc.se
Annika Grönberg, Avdelningschef NCC Building Sverige, annika.gronberg@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2021 omsatte NCC 53 miljarder SEK och hade 13 000 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.