Bild: Malin Odepark-Larsson

Centralen, en deletapp i Västlänken Göteborg

På uppdrag av Trafikverket bygger NCC deletapp Centralen, en del av Västlänken. Etappen omfattar en bro över E6 i öst, en underjordisk tågstation och cirka 2 km anslutande tågtunnel, varav en del går genom berg.

Om projektet

Effektiva transporter | Efficient Loadout Solution

8 000 färre transporter när NCC schaktat klart vid Centralen i Göteborg

Under produktionstiden har NCC schaktat bort enorma mängder lera och massor för att kunna gjuta tunnel och station vid projekt Centralen i Göteborg, en deletapp av Västlänken. Drygt 2,1 miljoner ton schaktmassor, mestadels lera, har transporterats bort.  Med den digitala lösningen Efficient Loadout Solution har ca 8 000 färre transporter körts genom Göteborg jämfört med ursprunglig plan. Läs hela nyheten via denna länk

Optimal lastning med digitalt vågsystem

Genom att koppla upp lastbilar och grävmaskiner som arbetar för att forsla bort lera, jord och sten, schaktmassor, mot en digital våg kan lastkapaciteten nyttjas maximalt för varje transport som sker i ett byggprojekt.  

Tjänsten Effektiv utlastning som används i lastbilarna och grävmaskinerna som används i arbetet har utvecklats av Volvo Lastvagnar och Volvo Construction Equipment. Volvos grävmaskiner är utrustade med digitala vågar som löpande överför information till systemet. Målet har varit att lastbilen ska lastas optimalt - inte för mycket och inte för lite. Efter avslutad lastning meddelar grävmaskinerna lastbilen digitalt vilket material som är lastat, lastvikt samt vart lasten ska transporteras.

Nyttjandegrad mellan 97 - 100 procent

Genom systemet som ger exakt viktdata ökar produktiviteten. Med Effektiv utlastning har nyttjandegraden av lastbilarnas fraktvolym stigit till mellan 97-100 procent för varje transport.  

Färre transporter 

Första året med tjänsten minskades trafiken till och från projektet med 11 procent, vilket motsvarar cirka 1 600 färre lastbilstransporter.  Efter fem är siffran 8 000 transporter färre i Göteborg.  

Exakt data i realtid med digitala arbetsflöden

Digitalisering av arbetsflödena har inneburit andra vinster också. 

Med digitalt arbetsflöde får projektet exakt data direkt  och slipper vänta in en sammanställning av  information eftersom den finns direkt i systemet. Då kan planeringen av arbete ske med en precision utan felmarginaler och de beslut i produktionen kan fattas i realtid. 

Färre transporter bättre för arbetmiljön

8 000 färre transporter är 8 000 färre tunga lastbilar inne på arbetsområdet. Det skapar en bättre och säkrare arbetsmiljö för både lastbilschaufförer, grävmaskinister och medarbetare i produktionen. 

SBGC 2023 Årets utmärkelse för Hållbar infrastruktur

Bilden visar ett gäng glada och stolta medarbetare på en scen som precis mottagit ett fint pris. I bakgrunden ser man SGBC:s logotyp mot en mörkrosa bakgrund.
På SGBC Awards 2023 tilldelades projekt E02 Centralen, Trafikverket och NCC, Årets utmärkelse för Hållbar infrastruktur.

Filmer från E02 Centralen

Flygning över delprojekt Centralen, januari 2022. Video: Daniel Zorman, NCC.

E02 Centralen - komplext projekt mitt i centrala Göteborg

Nära samverkan mellan NCC och Trafikverket en framgångsfaktor. [Drönarfoto: Daniel Zorman, NCC. Animation och Ilustration: Visualisering, Teknik och Hållbarhet, NCC]

Kalkcementpelare från NCC Norge

Tack vare entreprenadformen ECI (Early Contractor Involvement) kunde NCC vara proaktiva och lösa komplexiteten med de djupa schakterna i den lösa leran som finns i området. En lösning blev kalkcementpelare som NCC Norge har goda erfarenheter av.

Teknik på Centralen: Fullskaleförsök med slitsmurar