Asfaltproduktion med lägre koldioxidutsläpp
Asfalt från NCC tillverkas med metoder som gör att koldioxidutsläppen är lägre jämfört med traditionellt tillverkad asfalt - med bibehållen hög kvalitet.
Vi arbetar målmedvetet med att minska både vår egen och våra kunders miljöpåverkan. Det gör vi genom att kontinuerligt utveckla, förbättra och optimera tre centrala områden inom asfaltproduktionen som markant minskar utsläppen av växthusgaser:
1) Minska användningen av fossila bränslen
Vi väljer energislag som minimerar både koldioxidavtrycket och användningen av fossila bränslen i asfaltproduktionen; vi har ersatt traditionell eldningsolja med förnybar energi i form av träpellets, talloljebeck och använder alltid förnybar el.
Samtliga av våra asfaltverk i Sverige går i huvudsak på träpellets - en metod vi har patent på. Via denna länk kan du läsa mer om förnyelsebar energi i våra asfaltverk.
2) Öka energieffektiviteten
NCC använder en egenutvecklad och patenterad teknik där vi genom att ha vidareutvecklat metoderna för asfalttillverkning och blandning har lyckats sänka temperaturen för varm asfalt med bibehållen kvalitet. Bindemedlet bitumen oxiderar mindre vid en lägre temperatur, vilket gör att asfaltbeläggningen håller längre.
Dessutom minskar utsläpp av till exempel damm, ångor, flyktiga organiska komponenter och aromatiska kolväten. Det ger en bättre arbetsmiljö och möjlighet att lägga asfalt på platser där traditionell asfalt kanske inte skulle användas. Miljövinsterna med energisnål asfalt är bland annat minskade utsläpp av koldioxid och kväveoxid samt en lägre energiförbrukning.
3) Spara naturresurser
Asfalt går att återvinna i princip hur många gånger som helst, därför är returasfalt (RA) ett viktigt område att jobba med. Under åren har NCC arbetat med olika tekniker, både på asfaltverket och med rutinerna för hantering av returasfalten, för att öka användningen av återvunnet material. Förutom returasfalt kan vår asfalt även innehålla återvunnet stenmaterial och återvunnen cement.
Så här definierar vi traditionell produktionsmetod
- Asfalten värms upp med Light Fuel Oi (LFO)
- Jungfruligt stenmaterial
- 170⁰ C produktionstemperatur
- Amin som vidhäftningsmedel
- Beräkningen görs med livscykelanalys (LCA) och omfattar utsläppet från vagga till grind (A1-A3). Den görs i enlighet med standarden EN 15804:2012+A2:2019.
Klicka på bilderna nedan för att läsa mer