Paketutlämning i matvarubutiker

Den brittiska stormarknadskedjan Morrisons erbjuder tillsammans med Amazon ytterligare ett paketutlämningsställe. Det handlar om så kallade Amazon Lockers inuti Morrisons-butiker där kunder kan hämta upp sina beställningar från Amazon. I Sverige har Bilia och Volvo en tjänst där man kan få leverans direkt till bagageutrymmet.

Amazon Lockers är stora paketautomater där kunder kan hämta ut de paket de beställt på Amazons webbplats. Automaterna kommer bli Storbritanniens största samling upphämtningsplatser och ger Amazons kunder fler valmöjligheter för att hämta ut sina paket.

För Amazon blir detta en möjlighet att sänka sina leveranskostnader. För Morrisons del innebär det att fler personer rör sig i butiken och när de ändå är där för att hämta paket kommer många sannolikt att passa på att handla också.

E-handel handlar mycket om bekvämlighet. Genom att erbjuda kunden möjlighet att hämta ut paketet i en matbutik, som i fallet med Morrisons, kan kunden slå två flugor i en smäll. Dessutom är just leveranser det som kunden ofta är missnöjd med när det gäller e-handel, enligt många undersökningar. Genom att kunden själv kan ta kontroll över en del i leveranskedjan, kommer sannolikt kundnöjdheten att öka.

Samarbete och integrering avgörande inom retail

Genom samarbeten av detta slag skapas viktiga synergier – både för e-handeln och för de fysiska butikerna. Det finns ingen tvekan om att e-handeln hela tiden flyttar fram sina positioner, men i dagsläget kan både e-handelsföretag och fysiska butiker dra nytta av att samarbeta och skapa bättre kundupplevelser.

Ett svenskt exempel är Volvos tjänst "Volvo in-car delivery" med vilken volvoägare kan handla mat och leksaker på nätet och få dessa levererade direkt till bagageutrymmet på sin bil. I detta fall utformades tjänsten som ett samarbete mellan Postnord och e-handelstjänsterna Mat.se och Lekmer.se där kunden vid slutförd beställning kan klicka i denna leveranstjänst varpå Postnord hittar kundens bil genom GPS. Med en digital engångsnyckel öppnas bilen och kunden får ett meddelande om att varorna levererats.

Ekosystem ökar kundnöjdheten

Här finns möjligheter även för de fysiska butikerna. Tänk dig att din butik ligger i markplan av en kontorsfastighet. Kontorsarbetarna parkerar sina bilar i parkeringshuset under dagen. Att då leverera varor de beställer av dig direkt till bilen medan de jobbar är en möjlighet eller att öppna upp för smidigt avhämtning när de ska gå hem.

Det blir allt viktigare för fysiska butiker att integrera digitala lösningar. Vårt koncept Future Retail by NCC® bygger på att skapa moderna handelsplatser där människor vill vara. Mycket handlar om läge och utformning, men genom att erbjuda sådant som till exempel paketutlämning knyts ytterligare en tjänst till butiken. Detta gör butiken mer attraktiv för kunderna och ökar sannolikheten att butiken blir en riktig mötesplats. I Sverige har vi ännu inte skapat möjligheten för e-handlare att leverera paket till kunder i låsta boxar i exempelvis gallerior. Är detta nästa steg även här?