Boozt möter kvalitetsmedvetna kunder online

Malmös nya stadsdel Hyllie växer vidare utifrån värdeord som Positiv respektlöshet och En hållbar upplevelse. Här ligger NCCs nya kontorsfastighet eXlent Hyllie– miljöcertifierad som Excellent enligt BREEAM, och den perfekta plattformen för fortsatt tillväxt för modeföretaget Boozt.com.

Boozt.com lanserades i augusti 2011 och är i dag en väletablerad ’online multibrand fashion store’. Huvudmålgruppen är kvalitetsmedvetna kvinnor och män mellan 25 och 45.

– För dem är kundupplevelsen väldigt viktig, konstaterar Hermann Haraldsson, VD på Boozt.com. Att det är lätt att välja och enkelt att köpa. Att man får varan snabbt, kan returnera utan krångel och få kontakt med kundservice om man så vill.

– En nyckel till våra framgångar med att möta kundernas höga krav på service är att vi inte kommer från fashion-hållet från början, utan snarare var experter på supply chain management och it-utveckling. Vi kunde bygga en online-butik med hög servicegrad och användarvänlighet, och sedan fylla den med 400 utvalda varumärken från ledande skandinaviska designers och internationella varumärken som tilltalar vår målgrupp.

 Lokaler att växa i

Ju snabbare företaget växt desto tydligare har vikten av rätt lokaler blivit. Miljötänk, utformning och läge har vägts in i valet.

– Vi har växt snabbt sedan starten, och efter några år på interimskontor blev det tydligt att vi behövde flytta till lokaler som var mer anpassade efter vårt sätt att jobba, konstaterar Hermann. Nu är hela vår verksamhet, utom lagret , samlad här på kontoret i Hyllie.

– Byggnaden är verkligen helt perfekt för oss! Den är lång och inte så bred så alla kan få fönsterplats. Inomhusklimatet är mycket bra. Och så är den extremt miljövänlig, vilket är en viktig aspekt för oss.

– Miljöomsorg genomsyrar hela vår verksamhet. Att jobba med onlinebutiker istället för fysiska butiker är miljövänligt i sig. Och vårt nya lager kommer att bli det miljöeffektivaste i Norra Europa.

Öppet och effektivt

Tack vare medverkan tidigt i processen har Boozt.com kunnat forma lokalerna utifrån egna önskemål och idéer.

– Kontakterna med NCC har fungerat smidigt och bra, och vi är mer än nöjda med resultatet.

– Våra två våningar binds samman fint med en trappa mitt i lokalen. Lokalen är väldigt öppen och ytorna kan utnyttjas effektivt och utan spill. Och vi har generöst med ytor där vi kan sitta tillsammans och mötas och jobba.

– Läget är också fantastiskt! Det är enkelt att ta sig hit med bil, och tågstationen ligger på några få minuters promenadavstånd. Perfekt både för de 35 anställda som pendlar från Danmark varje dag och alla de som bor här i Sverige.

Tillväxtläge

Hermanns sammanfattning av det nya kontoret skulle kunna vara en beskrivning av ett favoritplagg från Boozt.com:

– Praktiskt – och väldigt snyggt.

– Vårt nya kontor känns som en viktig pusselbit för vår fortsatta framgång och tillväxt. Och när vi inte får plats här längre så får vi be NCC bygga oss något nytt, skrattar Hermann.