NCC ger ut gröna företagsobligationer

NCC ger kapitalmarknaden möjlighet att investera i gröna projekt genom att för första gången ge ut gröna obligationer till ett sammanlagt värde av 1,6 miljarder SEK. Pengarna ska finansiera gröna investeringar i framförallt hållbara fastighetsutvecklingsprojekt och omvandling till förnyelsebara energikällor vid asfaltstillverkning.

– Intresset för våra gröna obligationer har varit mycket stort vilket är glädjande och visar på kapitalmarknadens förtroende för NCC:s finansiella styrka, säger Susanne Lithander, CFO för NCC.

Obligationer för ett värde av 1,6 miljarder kronor med tre respektive fem års löptid emitterades den 23 september med likviddag den 30 september 2019.

– Nu breddar vi vår investerarbas till gröna investerare och integrerar hållbarhet i vår finansieringsstrategi. Pengarna kommer uteslutande att användas för att finansiera gröna projekt, säger Charlotte Z. Lindstedt, finansdirektör på NCC.

NCC arbetar med en rad hållbara fastighetsutvecklingsprojekt, återbruk på byggarbetsplatserna och genomför en omvandling av asfaltverk från eldningsolja till förnyelsebara energikällor som pellets.

Det gröna ramverket för obligationerna har verifierats av Centre for International Climate and Environmental Research (CICERO), ett oberoende forskningscenter knutet till Universitetet i Oslo. Ramverket klassas som ”medium green”.

SEB var arrangör av transaktionen och har även agerat som rådgivare kring det gröna ramverket.

Charlotte Z. Lindstedt, Finansdirektör, NCC , 070 545 20 54

Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC 0708 84 74 69

Denna information är sådan information som NCC AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 september 2019 kl. 08:00 CET.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 500 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.