NCC bygger biogasanläggning i Jönköping

NCC har tecknat kontrakt med Hitachi Zosen Inova (HZI) om att bygga en biogasanläggning utanför Jönköping. Anläggningen ska producera miljövänlig biogas till fossilfritt bränsle. Ordervärdet uppgår till cirka 90 MSEK.

Bild: Biogasanläggningen i Högbytorp

I den nya biogasanläggningen ska HZI, ett bolag med huvudkontor i Schweiz med global verksamhet, producera miljövänlig biogas. Biogasen produceras av matavfall och trädgårdsavfall, och används till fossilfritt bränsle för personbilar, lastbilar och bussar.

Anläggningen som ska byggas är 3500 kvadratmeter fördelat på sju byggnader. NCC Infra är totalentreprenör och ansvarar bland annat för markarbeten, betongarbeten, byggnation av stomme och samtliga installationer i byggnaderna. Att bygga biogasanläggningen är tekniskt komplicerat, tung processutrustning ska installeras i byggnaden vilket ställer höga krav på dimensionering och grundläggning. Samordning av alla installationer på en begränsad yta och med många aktörer är ytterligare en utmaning.

− När projektet går för högtryck under hösten kommer cirka 100 medarbetare från HZI, NCC och underentreprenörer att arbeta i projektet samtidigt. Det ställer stora krav på samordning i både tid och rum för att säkerställa en säker arbetsmiljö och att arbetet flyter på för alla. I NCC har vi stor vana av att leda komplexa projekt, vilket kommer till nytta här, säger Christian Axelsson, produktionschef, NCC Infra.

I Högbytorp i Stockholm har NCC byggt en kretsloppsanläggning med kraftvärme och biogas där HZI ansvarade för biogasanläggningen med NCC som partner. Ett gott samarbete i Högbytorp bidrog till att HZI valde att anlita NCC för byggnationen av biogasanläggningen i Jönköping.

− Den nya anläggningens biogasproduktion och uppgradering till fordonsgas baseras på HZI:s beprövade teknik Kompogas©. Det är en torr rötningsteknik som har många fördelar vad det gäller hög tillgänglighet, låga driftkostnader samt möjlighet att hantera en stor bredd av bioavfall. På HZI är vi stolta att genom detta projekt bidra till regionens mål om reducerade fossila utsläpp, säger Nils Lannefors, affärsutvecklingschef för HZI i Sverige.

Projektet har startat och den nya biogasanläggningen ska vara i full drift i februari 2021. Kontraktet uppgår till cirka 90 MSEK och orderregistreras i andra kvartalet 2019 i affärsområde NCC Infrastructure.

Christian Axelsson, produktionschef, NCC Infra, 070-539 94 19
Tove Stål, presschef, NCC Sverige, tove.stal@ncc.se, 076-521 61 02

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 500 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.