NCC bygger 285 lägenheter åt Birger Bostad i Solna

NCC ska på uppdrag av Birger Bostad, en del av Fabege, bygga 285 lägenheter i stadskvarteren Haga Norra i Arenastaden, Solna. Affären är en totalentreprenad i samverkan och har ett ordervärde på cirka 450 MSEK.

Illustration Kv 5: Birger Bostad

Haga Norra är en växande stadsdel i norra Stockholm och Kvarter 5 är nästa steg i utvecklingen av området.

– Vi ser fram emot att utveckla ytterligare bostäder i Haga Norra tillsammans med NCC. Bostäder är en viktig parameter i visionen för platsen om en levande och attraktiv stadsmiljö, säger Klas Holmgren, Chef Projekt & Förädling Fabege.

NCC:s uppdrag omfattar nybyggnation av 210 bostadsrättslägenheter och 75 hyresrättslägenheter. Dessa är fördelade i ett sammanhängande kvarter med gemensam innergård och underliggande garage. Lägenheterna är i varierande storlek om 1-5 rum inklusive balkong eller uteplats.

Lägenheterna kommer att miljömärkas enligt Svanen och får låg energianvändning, vilket bidrar till låga drifts- och underhållskostnader.

– Vi har haft flertalet samarbeten med Fabege de senaste åren och vi ser nu fram emot det första bostadsprojektet genom Birger Bostad. Under projekteringsfasen har vi arbetat med projektets klimatpåverkan genom att se över möjligheten att återbruka tegel och använda klimatförbättrad betong. Dessutom kommer lägenheterna att Svanenmärkas, säger Henrik Landelius, affärsområdeschef NCC Building Sverige.

Byggstart sker under första kvartalet 2024 och planeras pågå fram till slutet av 2026. Uppdraget om cirka 450 MSEK orderregistreras i fjärde kvartalet 2023 i affärsområde NCC Building Sweden.

Sara Albrecht, avdelningschef NCC Building, 079-098 79 68, sara.albrecht@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.