Nu byggs Brommastaden

Området kring Bromma flygplats och Ulvsunda är ett av Stockholms största och mest intressanta utvecklingsområden utanför innerstaden. Fastighetsägarna i området har nu genom sitt byggherreforum enats om en gemensam utvecklingsvision för området. Arbetet går under namnet Brommastaden.

Bild: Området kring Bromma flygplats och Ulvsunda är ett av Stockholms största och mest intressanta utvecklingsområden utanför innerstaden.

Byggherreforumet Brommastaden består i dagsläget av fastighetsägarna NCC, CBRE GI samt Swedavia.

Stockholm Stad, genom S:t Erik Markutveckling, Exploateringskontoret och Stadsbyggnadskontoret, har också funnits med i en nära dialog. Samarbetet inleddes under våren 2019 för att gemensamt titta på helheten och skapa en övergripande utvecklingsplan som hänger ihop.

Tillsammans vill parterna att området runt Bromma flygplats, Ulvsunda industriområde, Bromma Blocks, kvarteren kring Pripps gamla bryggerier och delar av Riksby m fl, ska utvecklas till en levande och attraktiv stadsdel med en stark identitet, och där synergier ska skapas mellan områdena.

Brommastaden ska se till helheten och skapa en stadsdel där arbetsplatser, handel och kommunikation är en lika naturlig del som bostäder när staden byggs från grunden.

Inom Brommastaden pågår arbete med flera stora detaljplaner. Totalt ska drygt 3 000 bostäder och 13 000 arbetsplatser utvecklas de närmaste 5 åren. Redan nästa år öppnar den nya Kistagrenen för Tvärbanan, vilket ökar tillgängligheten för hela området och ett stort antal detaljplaner är pågående med unikt läge vid vattnet med rätt förutsättningar för att skapa levande platser och vackra promenadstråk.

– Vi är många fastighetsägare och många intressen som ska tillvaratas. Tack vare detta forum har vi nu även en gemensam vision om området och en bra plattform för att diskutera hur vi bäst utvecklar ett av Stockholms bästa lägen. Vi ser gärna att fler fastighetsägare kring dessa områden ansluter sig till Brommastaden, säger Andreas Lindelöf, regionchef Stockholm, NCC Property Development.

– Det område som nu definieras som Brommastaden har stor potential och här finns omfattande värden att fortsätta vårda och utveckla. När vi aktörer i området nu för första gången enats om en gemensam vision skapas förutsättningar för att ta vara på dessa värden för framtiden. Bromma flygplats har en naturlig del i det arbetet, säger Mona Glans Flygplatsdirektör Bromma Stockholm Airport, Swedavia.

Under ledning av konsultnätverket Place Development Group (PDG), har parterna gemensamt satt ramarna för forumet, arbetat fram och enats om en vision och mål för arbetet. Forumet utgår ifrån Stockholms stads styrdokument och handlingsplaner som uppdateras löpande.

– Det är oerhört värdefullt att vi fått samman parterna i en sådan här process. Byggherreforumet utgör en bra plattform där vi konkret arbetar tillsammans för att utveckla vår stad, säger Johan Ohlsson, uppdragsansvarig PDG.

Arbetet inom forumet sker med ett tjugoårsperspektiv och utvecklingen ska ske för att hantera framtiden oavsett vad som händer på flygplatsen efter 2038.

Håll dig uppdaterad om området här:

Andreas Lindelöf, regionchef Sthlm, NCC Property Development, 070-830 59 97
Tove Stål, presschef NCC, tove.stal@ncc.se, 076-521 61 02

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på ca 58 Mdr SEK och 15 500 anställda 2019. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.