NCC bygger rad- och parhus i Östersund

NCC och Ekeblad Bostad fortsätter samarbetet med att bygga 28 rad- och parhus i Ängsmon utanför Östersund. Ordervärdet uppgår till cirka 65 MSEK.

NCC Bostder

Illustration: Ekeblad Bostad

Tillsammans med Ekeblad Bostad fortsätter NCC att bidra till utvecklingen av Östersund genom att bygga ett uppskattat konceptboende med en genomtänkt planlösning. Bostäderna får en boendeyta på 115 kvadratmeter, ytsmart design i två plan, tillhörande carport och uteplats. Alla bostäder i området bygger på samma grundmodell och får en likartad exteriör.

− Det känns naturligt att fortsätta samarbetet med NCC. Vi har ett mycket bra samarbete i Skellefteå som nu fortsätter i Östersund, säger Peter Martti, projektledare Ekeblad Bostad.

De 28 bostäderna fördelas på 12 radhus och 16 parhus. Husen kläs med träfasader i två olika kulörer och låg energiförbrukning uppnås med ett effektivt klimatskal. Varje bostad får en egen trädgård och två altaner i olika väderstreck.

− Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med Ekeblad Bostad. Genom våra tidigare erfarenheter har vi utvecklat en kostnadseffektiv och smidig process för att bygga moderna radhus, säger Petter Lundqvist, projektutvecklare, NCC Building Sverige.

Byggstart sker i maj 2022 och inflyttning planeras till hösten 2023. Affären har ett ordervärde på cirka 65 MSEK och orderregistreras i det första kvartalet 2022 i affärsområde NCC Building Sweden.

Peter Kristensson, projektchef, NCC, 076-804 03 42
Anni Axelsson, kommunikationspartner NCC, 070-205 32 87

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2021 omsatte NCC ca 53 miljarder SEK och hade 13 000 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.