NCC renoverar 179 hyreslägenheter i Falkenberg

Tillsammans med Falkenbergs Bostads AB (Fabo) ska NCC renovera och modernisera 179 hyresrätter i området Herting i Falkenberg. I NCC:s uppdrag ingår bland annat byte av värmesystem, stambyte, renovering av avloppsrör samt badrumsrenovering.

– Herting är ett populärt bostadsområde och här finns även några av våra äldsta fastigheter. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter för området och i samverkan med NCC satsar vi på att modernisera lägenheterna för att kunna erbjuda den bästa standarden för våra hyresgäster. Samtidigt planerar vi för eventuell nybyggnation i området, säger Christian Kylin, VD Falkenbergs Bostads AB.

Herting ligger nära Falkenbergs nya fotbollsarena och uppdraget omfattar sex huskroppar där NCC bland annat ska byta värmesystem, utföra stambyte, renovera avloppsrör och badrum samt i vissa fall även kök.

Uppdraget är en samverkansentreprenad i två faser. I ett första skede ska parterna tillsammans planera, budgetera och projektera byggnationen i syfte att komma överens om ett riktpris för uppdraget. Därefter skrivs nytt kontrakt för renoveringsarbetet som då kan påbörjas.

– Vi samarbetar sedan tidigare med Fabo i ett nyproduktionsprojekt i Tröingeberg och ser fram emot att ytterligare utveckla samarbetet genom modernisering av dessa fina fastigheter från 1950–60-talen, säger David Fritzson-Bratt, affärschef NCC Building.

Projekteringsarbetet påbörjas omgående och renoveringsarbetet beräknas starta tidigast senhösten 2018.

Affären beräknas uppgå till cirka 50 MSEK och orderregistreras i tredje kvartalet 2018 i affärsområde NCC Building, under förutsättning att parterna kommer överens om ett riktpris.

David Fritzson-Bratt, affärschef NCC Building, 070–2618505
Roger Almén, marknadschef Falkenbergs Bostads AB, 0346-88 66 29

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på närmare 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.