NCC bygger nya lokaler till Rättsmedicinalverket i Göteborg

NCC ska på uppdrag av Specialfastigheter bygga nya lokaler till Rättsmedicinalverket, RMV. Uppdraget avser nya lokaler för den rättspsykiatriska undersökningsenheten i Göteborg. Ordervärdet uppgår till cirka 225 MSEK.

Bild: Liljewall arkitekter

– NCC har lång erfarenhet av projekt med både säkerhets- och medicinsk karaktär. Salix är en komplex byggnation med stort säkerhetsfokus, och vi är oerhört stolta att återigen få bygga nya lokaler till Rättsmedicinalverket, den här gången i Göteborg, säger Magnus Simonsson, affärschef NCC Building Sweden.

På Rättsmedicinalverkets rättspsykiatriska utredningsverksamhet i Göteborg genomförs rättspsykiatriska undersökningar samt riskutredningar. NCC:s uppdrag är att bygga en administrationslokal samt en integrerad avdelning för rättspsykiatriska undersökningar med 14 platser.

Lokalerna optimeras för verksamheten som ska bedrivas genom olika säkerhetsnivåer och zoner som ska ge en positiv och trygg utrednings- och arbetsmiljö. Byggnaden kommer att certifieras enligt Miljöbyggand Silver.

NCC har tidigare byggt Helix, Rättsmedicinalverkets rättspsykiatriska utredningsenhet i Stockholm, som färdigställdes 2012.

Projektet beräknas stå klart under tredje kvartalet 2025. Ordervärdet uppgår till totalt cirka 225 MSEK och orderregistrerades i andra kvartalet 2023 i affärsområde NCC Building Sweden.

Anna-Lena Peterson, kommunikationspartner NCC Sverige, anna-lena.peterson@ncc.se
Magnus Simonsson, affärschef NCC Building Sweden, magnus.simonsson@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.