NCC renoverar ytterligare 158 lägenheter i Botkyrka

NCC ska på uppdrag av Botkyrkabyggen renovera 158 lägenheter i Fittja i södra Stockholm. Projektet är ett nytt delprojekt inom ramen för NCC:s strategiska partnerskap med Botkyrkabyggen och ordervärdet uppgår till cirka 50 MSEK.

Bild från NCCs tidigare renoveringsprojekt i Fittja. Foto: NCC

2016 inledde NCC ett strategiskt partnerskap med Botkyrkabyggen. Samarbetet fortlöper och NCC har nu fått i uppdrag att renovera ytterligare 158 lägenheter i området.

– Tillsammans med Botkyrkabyggen har vi nu renoverat nästan 1 000 lägenheter i Fittja. Vi är glada över förtroendet att fortsätta arbetet med denna tredje etapp som omfattar renovering av 158 lägenheter fördelade i sju hus på Krögarvägen, säger Patrik Bengtsson, projektchef, NCC Building Sverige.

Projektet omfattar renovering av badrum och wc. Det kommer även att genomföras byte av elsystem i lägenheterna samt mindre åtgärder i samtliga kök. Hyresgästerna kommer att bo kvar i bostäderna under tiden arbetet utförs.

– I det här projektet har vi stort fokus på hyresgästerna som under arbetets gång bor kvar i bostäderna. Lägenheterna vi renoverar är byggda under 70-talet och närmar sig sin tekniska livslängd. Arbetet inleds i april och kommer att pågå i cirka 1,5 år, säger Martin Hagberg, produktionschef, NCC Building Sverige.

Affären är en totalentreprenad och uppgår till cirka 50 MSEK som orderregistreras i affärsområde NCC Building Sweden under andra kvartalet.

Linda Grängzell, kommunikationspartner Stockholm, linda.grangzell@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.