NCC bygger 116 hyresrätter i Ale, norr om Göteborg

NCC ska på uppdrag av Alebyggen bygga fyra punkthus med totalt 116 hyreslägenheter i Nol, Ale kommun, strax norr om Göteborg. I anslutning till dessa ska NCC även renovera tre befintliga huskroppar. Uppdraget är en del av ett strategiskt partneringavtal med Alebyggen och ordervärdet uppgår totalt till 185 MSEK.

Bild: Exempel på NCC Folkboende som tidigare byggts i Kiruna

– Ale har ett stort behov av fler bostäder eftersom kommunen, liksom övriga orter runt Göteborg, har en stor befolkningstillväxt. Genom att i samverkan med NCC bygga nytt inom ett bostadsområde samtidigt som vi renoverar det som behövs i befintliga lägenheter åstadkommer vi en variation i erbjudandet, säger Johan Redlund, VD Alebyggen.

De fyra nya punkthusen byggs enligt konceptet NCC Folkboende, vilket innebär välplanerade hyresrätter med hög boendekvalitet och balkong till alla lägenheter. De byggs i ett område på Folketshusvägen och Mossvägen i Nol.

Planerad byggstart för två av de nybyggda punkthusen är september 2019 och byggtiden beräknas till drygt ett år. Parallellt medan dessa uppförs kommer två befintliga hus att rivas, för att därefter ersättas med de andra två nybyggda punkthusen. Totalt kommer de fyra nya husen innehålla 116 en-, två- och trerumslägenheter.

I samma område kommer NCC samtidigt att renovera tre befintliga hus med totalt 54 lägenheter. Husen är byggda i början av 1970-talet och har ett omfattande underhållsbehov. I NCC:s uppdrag ingår renovering av tak och fasader, nya säkerhetsdörrar, stambyte, nya badrum och nya ledningar för vatten, avlopp och el.

– Tillsammans med Alebyggen har vi tagit fram en lösning för att både skapa fler hyresrätter i området och renovera några av befintliga hus, säger Magnus Simonsson, affärschef Building Väst.

Byggarbetet påbörjas efter sommaren 2019 och arbetet beräknas att slutföras under 2020–2021.

Ordervärdet uppgår till 185 MSEK och orderregistrerades i första kvartalet 2019 i affärsområde NCC Building Sweden.

För mer information om NCC Folkboende, se www.ncc.se/folkboende

Magnus Simonsson, affärschef NCC Building Väst, 070–6588678
Ann-Katrin Johansson, kommunikationsansvarig NCC Building Väst/Syd, 076–5215343

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 500 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.