NCC bygger Stovner badhus i Oslo

NCC ska på uppdrag av Oslobygg KF bygga Stovner bad i Oslo, Norge. Parterna har utvecklat projektet i samverkan och nu kan bygget av badhuset starta. Ordervärdet uppgår till cirka 800 MSEK.

Illustration: Nuno Arkitektur

NCC, Oslobygg KF, Nuno Arkitektur och andra konsulter har sedan maj 2022 tillsammans utvecklat och projekterat det nya badhuset till en modern anläggning med många olika slags faciliteter.

Badhuset kommer omfatta drygt 8 600 kvadratmeter, med en huvudbassäng med åtta 25-meters banor, en dykbassäng, barnbassäng, familjebassäng, träningsbassäng, jacuzzi, vattenrutschbana, varm och kall avsvalkningspool samt tre bastur. Det kommer också byggas sociala utrymmen, gym, aktivitetsrum, caféer och kontorslokaler för de anställda.

‒ NCC har genom åren byggt en mängd badhus. Den erfarenheten och kunskapen använder vi nu för att skapa ett badhus med beständig kvalitet och effektiv drift. Samarbetet tillsammans med Oslobygg KF och övriga parter har varit mycket konstruktivt och Oslos invånare kan se fram emot ett modernt badhus med full service, säger Catarina Molén-Runnäs, affärsområdeschef NCC Building Nordics.

NCC och Oslobygg KF har ambitiösa klimatmål för projektet, och byggprocessen kommer att genomföras som en fossilfri byggarbetsplats med stor användning av utsläppsfria byggmaskiner. Anläggningen kommer även att få sedumväxter och solpaneler på taket.

Byggnationen inleds omgående och förväntas vara färdigställt 2026.

Uppdraget utförs som en totalentreprenad och ordervärdet om cirka 800 MSEK orderregistreras i andra kvartalet 2023 i affärsområde NCC Building Nordics.

Tove Stål, Presschef NCC AB, tove.stal@ncc.se, 076-521 61 02

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.