NCC bygger 47 bostadsrätter i Linköping för HSB

NCC ska på uppdrag av HSB bygga 47 nya bostadsrätter i Berga Park, i södra Linköping. Affären är en totalentreprenad och ordervärdet uppgår till cirka 70 MSEK.

Bild: Studio Superb

-Vi är mycket glada över att fortsätta utveckla stadsdelen Berga Park och byggstarta nästa etapp med lägenheter i Brf Ridderstad. Vi har ett gott samarbete med NCC och ser fram emot att erbjuda dessa genomtänkta och eftertraktade bostäder till våra medlemmar, säger John Hall, byggprojektledare på HSB.

Uppdraget omfattar ett flerbostadshus med 47 bostadsrätter som bildar HSB brf Ridderstad. Huset uppförs i det nya bostadsområdet Berga Park som växer fram i södra Linköping.

Byggnaden innehåller två trappuppgångar med sex respektive åtta våningar. Lägenheterna får varierad utformning med mellan två och fem rum och kök samt balkong eller uteplats. I huset får de boende även tillgång till en gemensam lokal samt relax med bastu. Bostäderna uppförs enligt Miljöbyggnad nivå Silver och på taket placeras solceller.

-Berga Park uppför NCC både hyres- och bostadsrätter och vi ser fram emot att bidra med fler bostäder tillsammans med HSB. Genom ett nära samarbete i tidigt skede har vi arbetat fram ett attraktivt och kostnadseffektivt projekt och i september sätter vi spaden i marken, säger Camilla Einarsson, affärschef, NCC Building Sweden.

Byggstart sker i september 2021. Inflyttning beräknas starta våren 2023.

Affären om cirka 70 MSEK orderregistreras i tredje kvartalet 2021 i affärsområde NCC Building Sweden.

Camilla Einarsson, affärschef, NCC Building Sweden, 079-065 90 23
Linda Sällström, kommunikationspartner NCC, linda.sallstrom@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2020 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 14 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.