NCC bygger sju flerbostadshus åt Helsingfors stad

NCC har fått i uppdrag av Helsingfors stad att bygga sju flerbostadshus med totalt 187 lägenheter i Herttoniemi-området i östra Helsingfors. Det totala ordervärdet är cirka 350 miljoner kronor.

Illustration: Arkkitehtitoimisto A-Konsultit Oy

I enlighet med stadens strategi kommer byggnaderna att erbjuda olika typer av bostäder: en byggnad med 47 bostadsrätter, tre byggnader med 77 hyreslägenheter och de återstående tre med 63 ägarlägenheter.

- Vi är mycket glada över att äntligen kunna påbörja byggandet av detta projekt efter många års förberedelser. Detta projekt byggs av staden på ett toppläge i Gamla Herttoniemi och kommer att innehålla en mängd prisvärda bostäder. De nästan 190 energieffektiva kvalitetslägenheterna kommer att ha närhet till all Herttoniemis service men också närhet till naturen, säger enhetschef Merja Rukko från Helsingfors stad.

– Platsen är lite utmanande, med brant terräng och närhet till ett sjukhus och en skola vars verksamhet inte ska störas under byggtiden, men vi har lång erfarenhet från liknande projekt. Vi ser fram emot att arbeta med Helsingfors stad för att utveckla detta område, säger Tuomas Tonteri, chef för Bostäder Helsingfors på NCC.

Projektet inleds i mars 2021 med rivning av en befintlig byggnad. De nya byggnaderna beräknas stå klara under försommaren 2023. Ordern kommer att registreras i affärsområde NCC Building Nordics under första kvartalet 2021.

Anna Rasin, tf presschef NCC, 072-242 70 97, e-post: anna.rasin@ncc.se
NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.seNCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2020 omsatte NCC 54 miljarder SEK och hade 14 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.