NCC och Specialfastigheter tecknar ramavtal

NCC har tecknat ett ramavtal med Specialfastigheter för projekt i mellersta, västra, östra och södra Sverige. NCC är en av sex upphandlade entreprenörer för avtalet som löper i upp till sju år.

Tingsrtten i Lund

Bild: Tingsrätten i Lund

Under ramavtalsperioden som löper i två år med möjlighet till 2+3 års förlängning, planerar Specialfastigheter att genomföra cirka 150-200 projekt årligen. Uppdragen omfattar ny- om- och tillbyggnationer av aktuellt fastighetsbestånd i mellersta, västra, östra och södra Sverige, vilket motsvarar cirka 80 procent av Specialfastigheters totala bestånd.

NCC har tecknat avtal med Specialfastigheter som en av sex entreprenörer i respektive område. NCC har samarbetat med Specialfastigheter i många år och har nyligen till exempel färdigställt byggnationen av nya tingsrätten i Lund.

– NCC har ett mycket kostnadseffektivt erbjudande och här kan vi stötta Specialfastigheter att uppnå en effektiv byggnation för nya fastigheter samt en långsiktig och hållbar förvaltning av befintligt bestånd, säger Marcus Sandlund, affärschef inom NCC Building Sweden.

Ramavtalet i sin helhet beräknas ha ett totalt ordervärde på cirka 4 miljarder kronor och kan delas på samtliga upphandlade entreprenörer. Eventuella uppdrag inom ramavtalet kommer att orderanmälas löpande inom affärsområde NCC Building Sweden.

Marcus Sandlund, affärschef NCC Building Sweden, 070-088 73 75
Tove Stål, presschef NCC Sverige, 076-521 61 02

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på närmare 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.