NCC lägger om fjärrvärmeledningar i Jordbro

NCC har fått i uppdrag av Vattenfall att lägga om fjärrvärmledningar i Jordbro i södra Stockholm. Omläggningen är ett förberedande arbete för den planerade Södertörnsleden. Kontraktets ordervärde uppgår till cirka 70 MSEK.

Bild: Vattenfall

– Arbetet kommer göras parallellt med att fjärrvärme produceras och levereras till våra kunder. Därför känns det tryggt att ha med NCC på tåget, som både kunde ge ett konkurrenskraftigt anbud och förväntas kunna leva upp till våra krav inom säkerhet, kvalitet, miljö och arbetsmiljö, säger Göran Eidensten, Plant Manager, Vattenfall Drefviken fjärrvärmeverk.

NCC ska lägga fjärrvärmeledningar i nya ledningsschakt samt återställa nuvarande ledningsschakt. Arbetena omfattar även att förlägga fjärrvärmeledningar i skyddsrör, hammarborrning under väg 259 och riva befintliga betongkulvertledningar, delvis och i sin helhet, för att ge plats för nya ledningar. I uppdraget ingår också att bygga en ny utfartsväg från Vattenfalls kraftvärmeverk i Jordbro.

NCC vann kontraktet i en konkurrensutsatt upphandling som föregicks av en prekvalificering där företag som ville lämna anbud utvärderades utifrån miljö, arbetsmiljö och kvalitet. NCC var ett av fem företag som kvalificerade sig. Ett av miljökraven som ställs är att i så stor utsträckning som möjligt återanvända jordmassorna i projekt.

– NCC har erfarenhet av liknande projekt och har dessutom vana av att återbruka jordmassor. Med vår kompetens uppfyller vi Vattenfalls stränga kvalitets-, arbetsmiljö och miljökrav, säger Fredrik Färsjö, produktionschef, NCC Infrastructure.

Projektet pågår från juni 2023 till hösten 2025 och är en utförandeentreprenad. Ordervärdet uppgår till cirka 70 MSEK och registrerades i affärsområde Infrastructure i andra kvartalet 2023.

Fredrik Färsjö, produktionschef, +46702372631, fredrik.farsjo@ncc.se
Amelie Winberg, presschef NCC Sverige, amelie.winberg@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.