NCC utför vägunderhållsarbeten åt Göteborgs Stad

På uppdrag av Stadsmiljöförvaltningen inom Göteborgs Stad ska NCC utföra beläggningsarbeten runt om Göteborg. Uppdragen har ett sammanlagt ordervärde om cirka 50 MSEK.

Bild: Joakim Kröger, NCC

Uppdragen omfattar beläggningsarbeten och upprustningar av flera olika vägar och gator samt arbeten med kantsten, gångbanor och belysning runtom i Göteborg. Vid de större lederna ingår förarbeten, planfräsning, byte av beteckningar. Flera av vägarna är högtrafikerade med både bil-, buss- och spårvagnstrafik vilket kräver noggranna förberedelser och tätt samarbete mellan flera parter för att störa arbetet och trafiken minimalt.

– Gator och vägar i gott skick är en förutsättning för ett fungerande samhälle, och vi är glada över att vara med och förbättra Göteborgs gator och vägar. Vi kommer att lägga ut cirka 29 000 ton asfalt, och genom vår produktionsmetod NCC Green Asphalt blir projektets miljöpåverkan lägre än vid konventionell asfaltsproduktion, säger Mattias Lagerstedt, area manager, NCC Industry.

Stadsmiljöförvaltningens miljökrav omfattar bland annat att asfalten ska framställas med hjälp av förnyelsebart bränsle och att asfaltmassorna har en global uppvärmningspotential (GWP) under 42 GWP/ton. Detta leds i bevis genom miljövarudeklaration, EPD.

Asfalten som används i Göteborg hämtas från NCC:s asfaltverk i Tagene – det första asfaltverket som ställde om till att använda pellets i stor skala istället för olja. Idag har alla NCC:s asfaltverk i Sverige gjort den omställningen.

NCC Green Asphalt är NCC:s sätt att producera asfalt med lägre inverkan på miljön. Vid produktionen är fokus på minskad användning av fossila bränslen, energieffektivitet och återvinning. NCC Green Asphalt ger asfaltmassor med lägre klimatavtryck men uppfyller samma höga kvalitetskrav.

Arbetet fortlöper under resten av 2023. Avtalen med Stadsmiljöförvaltningen har ett sammanlagt värde på cirka 50 MSEK och orderregistrerades i affärsområde Industry i andra kvartalet 2023.

Mattias Lagerstedt, Area Manager NCC Industry, mattias.lagerstedt@ncc.se
Carin Kärrberg, kommunikationspartner NCC Industry, carin.karrberg@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.