NCC fortsätter bygga om länssjukhuset i Trollhättan

NCC har tecknat ytterligare ett avtal med Västfastigheter som omfattar ombyggnation av tak på Norra Älvsborgs länssjukhus, NÄL, i Trollhättan. Ordervärdet uppgår till cirka 60 MSEK.

Norra Älvsborgs länssjukhus, foto Kevin Nirs

Projektet avser cirka 11 500 kvadratmeter takyta i olika plan. Då arbetet angränsar till pågående sjukhusverksamhet och publika ytor krävs stort fokus på tät och nära dialog med sjukhusets verksamheter, driftavdelning och att hänsyn tas till tredjeman.

NCC har tidigare genomfört flera uppdrag vid NÄL, bland annat en om- och tillbyggnad av neonatalavdelningen, ombyggnation av en kardiologisal och av operationsenheten för gynekologi samt ombyggnation av tak.

– Vi tar med oss lärdomar och erfarenheter från de tidigare projekt som vi genomfört på NÄL. NCC har stor erfarenhet av att med noggrann planering och arbetsberedning säkerställa ett tryggt och säkert genomförande för alla parter, säger Joakim Antonsson, affärschef NCC Building Sweden.

Entreprenadarbetena enligt detta avtal förväntas vara färdigställda under 2024. Affären uppgår till cirka 60 MSEK och orderregistreras i första kvartalet 2024 i affärsområde NCC Building Sweden.

Joakim Antonsson, Affärschef, NCC Building Sweden, 070-445 50 77
Anna-Lena Peterson, Communication Partner West​, ​076-521 53 08​, anna-lena.peterson@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.