NCC bygger 440 bostäder utanför Köpenhamn

NCC ska på uppdrag av ett joint venture mellan Catella, Nordkranen och DWS uppföra cirka 440 hyresbostäder i Herlev utanför Köpenhamn. Ordervärdet för entreprenadkontraktet uppgår till cirka 840 MSEK. Bostäderna byggs på mark där NCC tidigare har bedrivit asfaltsverksamhet.

– Nu tar vi vara på gammal industrimark och förvandlar området till ett toppmodernt och miljöcertifierat bostadsområde precis utanför Köpenhamn. Läget är optimalt och vi ser fram emot att förverkliga projektet tillsammans med Catella, Nordkranen och DWS, säger Catarina Molén-Runnäs, affärsområdeschef NCC Building Nordics.

Projektet byggs som ett kvarter med tre punkthus på innergården. Lägenheterna får 2-4 rum och har en medelstorlek på cirka 75 kvadratmeter, många med balkong. I området byggs även lokaler, takterrass och parkeringsplatser. Bostäderna kommer certifieras enligt DGNB Guld.

Bostäderna byggs på tidigare industrimark där NCC har bedrivit asfaltsverksamhet under drygt 20 år. Nu har verksamheten flyttat till Glostrup där det finns bättre möjligheter att ställa om till en hållbar produktion. I samband med flytten har marken inklusive byggrätter för bostäder och sanering sålts till Catella, Nordkranen och DWS. Markförsäljningen gav en positiv resultateffekt i affärsområde Industry under fjärde kvartalet 2021.

Byggnationen av bostäderna startar i tredje kvartalet 2022 och förväntas vara färdigställt i tredje kvartalet 2025.

Uppdraget är en totalentreprenad och ordervärdet för entreprenadkontraktet uppgår till cirka 840 MSEK och orderregistreras i första kvartalet 2022 i affärsområde NCC Building Nordics.

Tove Stål, Presschef NCC Group, 076-521 61 02, tove.stal@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2021 omsatte NCC ca 53 miljarder SEK och hade 13 000 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.