NCC bygger ytterligare 163 lägenheter i Täby Park

NCC ska på uppdrag av Riksbyggen bygga 163 bostadsrättslägenheter i Täby Park, norr om Stockholm. Detta är parternas fjärde gemensamma projekt i området. Affären är en totalentreprenad i samverkan och har ett ordervärde på cirka 350 MSEK.

Bild: ETTELVA Arkitekter/Riksbyggen

– Riksbyggen planerar nu för två nya bostadsrättsföreningar i Täby Park, Brf Bersån och Bonum Brf Boulevarden. Bonum är Riksbyggens mycket populära koncept för seniorbostäder. Vi ser nu fram emot att fortsätta vårt framgångsrika bostadsbyggande i Täby Park tillsammans med NCC, säger Stefan Högman, marknadsområdeschef på Riksbyggen.

NCC och Riksbyggen har tidigare inlett tre projekt i området; 2019 startade projektet Cykelverkstaden med 111 bostadsrättslägenheter, under 2020 startade projekten Galopphästen med 125 hyresrättslägenheter och Parkliv med 98 bostadsrättslägenheter. Nu inleds ytterligare två projekt – Boulevarden och Bersån.

NCC:s uppdrag innebär nybyggnation av 163 bostadsrättslägenheter som kommer att fördelas i totalt tre huskroppar om fem till nio våningar. Lägenheterna är i storleken 2–5 rum och kök. Under lägenheterna kommer ett gemensamt garage med 72 parkeringsplatser att byggas. NCC kommer även att bygga en restaurang, lokaler för handel, gemensamhetslokal och övernattningslägenhet.

– Riksbyggen och NCC har ett starkt och lyckosamt samarbete i ryggen.  När vi nu bygger ytterligare 163 lägenheter tar vi vara på den gemensamma kompetensbasen och kan vara ännu mer effektiva, säger Henrik Landelius, Affärsområdeschef NCC Building Sverige.

Projektet kommer att certifieras enligt Miljöbyggnad Silver som ställer höga krav på till exempel låg energiförbrukning, god innemiljö och bra materialval.

Byggstart sker under andra kvartalet 2022 och första inflyttning påbörjas 2025. Affären uppgår till cirka 350 MSEK och orderregistreras i första kvartalet 2022 i affärsområde NCC Building Sweden.

Amelie Winberg, presschef NCC, 070-221 13 72, amelie.winberg@ncc.se
Annika Grönberg, avdelningschef Bostad Stockholm, Building Sverige 070-515 80 60, annika.gronberg@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2021 omsatte NCC 53 miljarder SEK och hade 13 000 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.