NCC bygger Drömfabriken i Skultuna

NCC ska på uppdrag av Västerås stad bygga Drömfabriken i Skultuna, Västerås. Drömfabriken är en mötesplats som innefattar en ny skola, bibliotek och fritidsgård. Affären är en totalentreprenad i samverkan och har ett ordervärde på cirka 340 MSEK.

Bild: Archus

Nu inleder NCC arbetet med Västerås stad för att bygga Drömfabriken i Västerås som ska ersätta den gamla Persboskolan. Drömfabriken ska bli en ny aktiv mötesplats och en levande miljö efter skoltid. NCC ska först riva delar av den gamla Persboskolan för att sen ersätta den med två nya byggnader samt ny utemiljö. Vissa delar av Persboskolan kommer behållas för att byggas om och byggas till.

– Tanken med Drömfabriken är att öka framtidstron hos våra barn och ungdomar. När de nya lokalerna står färdiga är de moderna och anpassade till en digitaliserad värld. Vi ser fram emot att genomföra detta drömprojekt i samverkan med NCC, säger Rasmus Persson, förvaltningsdirektör i Skultuna kommundelsförvaltning.

Drömfabriken kommer bestå av en skolbyggnad för årskurs 4-9, ett nytt skol- och folkbibliotek samt en ny fritidsgård. Drömfabriken kommer miljöcertifieras enligt miljöbyggnad silver där stort fokus läggs på återbruksinventering för att utreda möjligheterna till återbruk av den gamla skolans delar som idag är 70 år gammal.

– Vi har haft ett nära samarbete med Västerås stad för att skapa en modern och flexibel byggnad och skolgård som möter dagens skola, barnen och ungdomarnas behov. NCC bygger tre skolor i Västerås stad parallellt, och vi ser stora samordningsfördelar mellan dessa projekt, säger Henrik Landelius, affärsområdeschef NCC Building Sweden.

NCC har ett långt samarbete med Västerås stad och har de senaste fem åren färdigställt fem konceptskolor, Lögarängsbadet, Öster Mälarstrands äldreboende samt Dockans parkeringshus. Parterna samarbetar även i tidigt skede kring planeringen av Fredriksdalsskolan i Gäddeholm.

Affärens ordervärde på cirka 340 MSEK orderregistreras i affärsområde NCC Building Sweden under andra kvartalet 2023. Bygghandlingsprojektering och etablering startar omgående och rivning och produktionsstart planeras till hösten 2023. Projektet beräknas stå klart under 2026.

Anders Lindkvist, affärschef NCC Västerås, anders.lindkvist@ncc.se
Amelie Winberg, presschef NCC Sverige, amelie.winberg@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC 54 miljarder SEK och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.