NCC bygger Trädstaden, 40 bostäder i Åhus

NCC ska tillsammans med Lernacken Fastigheter och K-Fastigheter bygga totalt 40 radhus och parhus i bostadsområdet Täppet i Åhus, strax utanför Kristianstad. Uppdraget, som är en totalentreprenad, uppgår till cirka 80 MSEK.

Illustration: Krook & Tjäder Uulas

-Tillsammans med NCC och K-Fastigheter ser vi fram emot att bygga träbostäder med arkitektonisk höjd och hög hållbarhetsprofil i Täppet, ett populärt område med närhet till Åhus stadskärna samt vidsträckta sandstränder och fina rekreationsområden alldeles runt husknuten, säger Joakim Lindahl, Lernacken Fastigheter.-K-Fastigheter har köpt 19 av radhusen, vilka kommer att erbjudas som hyresrätter med teknisk standard i linje med våra koncepthus. Radhusen blir ett bra komplement till de 58 hyreslägenheter vi idag har i Åhus, i kvarteret Tätörten, säger Magnus Persson, affärsutvecklingschef, K-Fastigheter.

Projektet uppförs i Täppet i Åhus, där NCC 2020 tilldelades en markanvisning för området Trädstaden som utvecklats tillsammans med arkitekterna Krook & Tjäder Uulas. Därefter har NCC vidareutvecklat bostäderna tillsammans med Lernacken och K-Fastigheter.

Bostäderna fördelar sig på 19 hyresrätter som uppförs i samarbete med K-Fastigheter och 21 bostadsrätter i samarbete med Lernacken Fastigheter. De totalt 40 bostäderna byggs som radhus och parhus med två till fem bostäder i varje huslänga. Området har tydlig hållbarhetsinriktning, bland annat har husen trä i fasad och konstruktion och befintliga träd på platsen sparas där så är möjligt. Arkitekturen knyter an till traditionell bebyggelse samtidigt som det har ett modernt uttryck.

-Äntligen kan vi sätta spaden i marken för Trädstaden som vi utvecklat i nära samverkan med arkitekten och kunderna, likt tidigare populära radhus i bland annat Hammars Park i Kristianstad och Gustavslund i Helsingborg, säger Ulf Jönsson, affärschef NCC Building Sweden.

Projekteringsarbetet pågår och byggstart blir i oktober. Inflyttning beräknas bli i början av 2023.

Affären uppgår till cirka 80 MSEK och orderregistreras i tredje kvartalet 2021 i affärsområde NCC Building Sweden.

Ulf Jönsson, affärschef NCC Building Sweden, tel 070-658 12 09
Ann-Katrin Johansson, kommunikationspartner syd NCC, tel 076-521 53 43

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2020 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 14 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.