NCC bygger om olycksdrabbad väg för närmare en halv miljard

NCC har tecknat ett omfattande kontrakt med Trafikverket om att bygga en ny väg längs E14 utanför Sundsvall. Uppdraget omfattar ny fyrfilig motortrafikled, korsningar, broar och ombyggnad av nuvarande vägsträckning. Ordervärdet uppgår till 455 MSEK.

Den befintliga vägen är olycksdrabbad och syftet med projektet är att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten för såväl fordonstrafikanter som oskyddade trafikanter längs sträckan.

– Det känns bra att vi är med och skapar en säkrare och tryggare väg för alla som färdas på E14. Att vi vann uppdraget visar att vi har konkurrenskraftiga och kostnadseffektiva lösningar, säger Henrik Löfgren, divisionschef Infra, NCC Infrastructure.

NCC:s uppdrag är att på väg E14, mellan Timmervägen och Blåberget, en sträcka på 6 km, bygga en fyrfilig motortrafikled mellan Blåberget och Nacksta, anlägga planskilda korsningar i Blåberget och i Nacksta, bygga fem broar varav en viltpassage samt bygga om den befintliga vägsträckan mellan orterna.

Byggnationen planeras för att skapa en säker arbetsmiljö och samtidigt minimera störningarna för trafikanter bland annat genom att anlägga tillfälliga förbifarter.

Arbetet startar i början av 2019 och beräknas vara klart vid utgången av år 2021.

Kontraktet är en totalentreprenad och uppgår till 455 MSEK. Affären orderregistreras i fjärde kvartalet 2018 i affärsområde NCC Infrastructure.

Anders Gard, produktionschef, NCC Infra, 070-088 88 44
Anna Trane, Head of Corporate Media Relations NCC, 070-884 74 69

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på närmare 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.