Starkt kundflöde avgjorde saken för Apoteket

Att ha lokaler i rätt geografiskt läge är avgörande. Lika viktigt är det att ha rätt grannar och en bra mix i utbudet för kunderna. Vid Torsplan har Apoteket hittat hem.

Apotekets målsättning är att öka tillgängligheten på läkemedel och andra hälsoprodukter i samhället och öppnade och byggde om fler apotek under 2016 än någonsin tidigare. Som ett led i detta flyttade Apoteket i december 2016 in i nya butikslokaler vid Torsplan i det nya området Hagastaden i Stockholm. Att det blev just Hagastaden och Torsplan berodde mycket på de spännande förutsättningar som området erbjuder.

– Anledningen till att vi valde Torsplan för nyetableringen av vårt nya apotek är att det är en väldigt intressant handelsplats i en helt ny stadsdel, säger Maria Ahlestål, etableringschef på Apoteket.

Varierat utbud bäddar för starkt kundflöde

I området kring Torsplan finns matbutiker, systembolag, och vård i form av Nya Karolinska Solna och Karolinska Institutet. Det här varierade utbudet i kombination med de nya bostäder som kommer att byggas gör att aktörer i området får ett mycket starkt kundflöde, samtidigt som de som rör sig i området har allt de behöver i närheten.

– Det är avgörande med en bra mix där alla grannar samverkar för att skapa ett bra flöde. För de boende i området är servicen på Torsplan något som förenklar vardagen. Att det finns sjukhus i närheten gör Torsplan till ett självklart och viktigt apoteksläge för många, säger Maria Ahlestål.

Apoteket kommer att ge utbudet vid Torsplan en ytterligare särställning och locka många människor med sin nyetablering. På apoteket vid Torsplan erbjuds kunderna rådgivning på inte mindre än fem olika språk: svenska, engelska, kurdiska, arabiska och polska.

Genom de nya lokalerna vid Torsplan är Apoteket väl synliga för sina kunder, även rent bokstavligt tack vare lokalens stora och inbjudande fönster. Från och med 2020 kommer det också finnas en tunnelbaneuppgång i fastigheten, vilket gör den fysiska tillgängligheten ännu större.

Hållbarhet en viktig faktor

Torsplan 2 utsågs till Bästa nya handelsbyggnad vid BREEAM Awards år 2015 och har uppnått Outstanding, den högsta nivån inom miljöcertifieringssystemet BREEAM. Allt detta passar som hand i handsken för Apoteket, som enligt en undersökning från 2016 är det mest hållbara företaget i hela Sverige.

– Hållbarhet är en central del av Apotekets affär och vi ser det som en självklarhet att våra fastighetsägare också jobbar med miljö- och hållbarhetsfrågor, säger Maria Ahlestål.