Närbild på vattentornet i Helsingborg. Foto: Joakim Kröger

Vår strategiska inriktning

NCC:s kärnkompetens är att hantera komplexiteten i byggprocessen för ett positivt slutresultat för alla intressenter. Detta är utgångspunkten för koncernens strategiska inriktning och vår gemensamma operationella modell.
Vi arbetar utifrån ett antal strategiska initiativ där vi får ut styrkan av att vara ett stort nordiskt företag med en bredd av verksamhetsområden. Vi förenar det stora företagets kompetens, erfarenhet och expertis med lokal förankring och beslutskraft.

Our core is construction

Varje generation har ansvar för att underhålla och utveckla vår gemensamma samhällsinfrastruktur för att skapa möjligheter idag och för framtiden. Bygg-, underhålls- och utvecklingsprojekt initieras av våra kunder eller av NCC. NCC:s syfte är att med vår expertis och kompetens som grund ta kunden genom byggprocessen för att få ett positivt slutresultat för alla intressenter.

Vår operationella modell

NCC är ett kunskapsbaserat företag vars kärna är förmågan att hantera komplexiteten i en byggprocess. Vår verksamhet omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial.
Vi behöver vara experter på processens olika delar men vi måste också kunna få dem att samverka. NCC driver för närvarande utvecklingsinitiativ inom kompetensutveckling, digitalisering och ett ökat utnyttjande av expertis och data från hela företaget.

Star behaviors

För att fortsätta genomföra den förändring vi vill uppnå krävs också ett högt medarbetarengagemang samt en gemensam värdegrund och kultur. Företagskulturen baseras på gemensamma värderingar och beteenden och är även en grundsten i NCC:s strategiska inriktning.
Under 2021 har vi arbetat med att implementera våra Star behaviors, önskade beteenden, hos medarbetarna. Cirka tre fjärdedelar av medarbetarna har deltagit i workshoppar och vi har arbetat in önskade beteenden i våra HR-processer, vilket kommer att bidra till att driva förbättringar och förändringar.

NCC:s strategiska initiativ

För att uppnå företagets mål och stärka marknadspositionen fokuserar NCC på ett antal strategiska initiativ som är en integrerad del av företagets verksamhet och vår operativa modell. Genom att fokusera på dessa är NCC väl positionerat för att fortsätta leverera värde till aktieägarna och andra intressenter, samtidigt som vi bidrar till en hållbar samhällsutveckling.

  • Agera i enlighet med våra Star behaviors

    Att nå NCC:s strategiska mål kräver en kultur med konsekventa och tydliga beteenden som skapar rätt förutsättningar i företaget och gör det möjligt att nå våra affärsmål.

  • Data-informerat beslutsfattande

    NCC skapar stora datamängder, och effektiv kunskapsdelning kräver strukturerad och lättillgänglig information. Detta gör det möjligt att bättre utnyttja koncernens samlade kunskap, fatta data-informerade beslut och därmed öka kundvärde, produktivitet och konkurrenskraft.

  • En framtidssäkrad IT-struktur

    En modern och framtidssäkrad IT-miljö för att möjliggöra effektivt arbete och ökad digitalisering.

  • Branschledande kompetens

    NCC har ambitionen att vara ledande när det gäller expertis inom byggprocessen. Det kräver att NCC kan attrahera, behålla och utveckla medarbetare och att vi ständigt vässar vår kompetens inom viktiga kunskapsområden.

  • Integrera leverantörskedjan

    Genom att integrera inköp och leveranskedjor i NCC:s projekt kan vi maximera leverantörernas kompetens, förbättra upphandlingar och optimera resursanvändning. Detta stärker samarbetet, ökar effektiviteten och säkerställer högkvalitativa leveranser i tid och inom budget.

  • Bäst på kostnadsstyrning

    Att hantera projektkostnader effektivt från början till slut är avgörande för att leverera värde för kunderna och för att skapa långsiktig konkurrenskraft. Detta kräver en omfattande förståelse av kundvärdet, noggrann planering, god riskhantering och tydlig kostnadskontroll.

  • Skapa bra affärer

    NCC ser ett stort värde i att tidigt involvera kunder i byggprocessen. NCC möter kundernas varierande krav genom att anpassa sälj- och anbudsprocesser lokalt, samtidigt som dessa stöttas centralt med utbildning och erfarenhetsutbyte. Ett exempel är det nya affärsområdet NCC Green Industry Transformation, som stödjer kunder inom den stora industriella omställningen i Norden.

  • Dra nytta av vår expertis

    NCC vidareutvecklar sin kompetens inom specifika områden för att skapa unika positioner och öka kundvärdet. Exempel inkluderar sjukhus, badhus och vattenreningsanläggningar. NCC satsar också på att dela denna kompetens inom hela företaget.

  • Agera i enlighet med våra Star behaviors

    Att nå NCC:s strategiska mål kräver en kultur med konsekventa och tydliga beteenden som skapar rätt förutsättningar i företaget och gör det möjligt att nå våra affärsmål.

  • Data-informerat beslutsfattande

    NCC skapar stora datamängder, och effektiv kunskapsdelning kräver strukturerad och lättillgänglig information. Detta gör det möjligt att bättre utnyttja koncernens samlade kunskap, fatta data-informerade beslut och därmed öka kundvärde, produktivitet och konkurrenskraft.

  • En framtidssäkrad IT-struktur

    En modern och framtidssäkrad IT-miljö för att möjliggöra effektivt arbete och ökad digitalisering.

  • Branschledande kompetens

    NCC har ambitionen att vara ledande när det gäller expertis inom byggprocessen. Det kräver att NCC kan attrahera, behålla och utveckla medarbetare och att vi ständigt vässar vår kompetens inom viktiga kunskapsområden.

  • Integrera leverantörskedjan

    Genom att integrera inköp och leveranskedjor i NCC:s projekt kan vi maximera leverantörernas kompetens, förbättra upphandlingar och optimera resursanvändning. Detta stärker samarbetet, ökar effektiviteten och säkerställer högkvalitativa leveranser i tid och inom budget.

  • Bäst på kostnadsstyrning

    Att hantera projektkostnader effektivt från början till slut är avgörande för att leverera värde för kunderna och för att skapa långsiktig konkurrenskraft. Detta kräver en omfattande förståelse av kundvärdet, noggrann planering, god riskhantering och tydlig kostnadskontroll.

  • Skapa bra affärer

    NCC ser ett stort värde i att tidigt involvera kunder i byggprocessen. NCC möter kundernas varierande krav genom att anpassa sälj- och anbudsprocesser lokalt, samtidigt som dessa stöttas centralt med utbildning och erfarenhetsutbyte. Ett exempel är det nya affärsområdet NCC Green Industry Transformation, som stödjer kunder inom den stora industriella omställningen i Norden.

  • Dra nytta av vår expertis

    NCC vidareutvecklar sin kompetens inom specifika områden för att skapa unika positioner och öka kundvärdet. Exempel inkluderar sjukhus, badhus och vattenreningsanläggningar. NCC satsar också på att dela denna kompetens inom hela företaget.