NCC och KTH bjuder in till internationell VR-festival

Hur kan Virtual Reality (VR) användas i vetenskap och konst? Det är frågeställningen när KTH, med NCC som huvudpartner, anordnar en internationell vetenskaplig VR-festival i Stockholm 12-14 maj.

Festivalen består av både utställningar, workshops och presentationer, samt en filmfestival, VR Sci Film Festival. Medverkar gör bland annat 15 svenska och internationella universitet, inklusive Stanford, MIT och Cern, samt representanter för näringslivet. NCC står värd för filmfestivalen, som sker i Dome of Visions, NCC:s och KTH:s gemensamma mötesplats för framtidsdebatt om ett hållbart samhälle.

– Vi är glada att KTH valt Dome of Visions som arena för en festival där hi-tech och vetenskap verkligen möts, säger Anna Lind, Head of External Group Projects inom NCC. Festivalens tema ligger helt i linje med vår ambition att driva utvecklingen inom digitalt byggande, där Virtual och Augmented Reality redan nu används i våra projekt.

Som en del av utställningen kommer NCC bland annat visa - och låta besökare testa - hur man använder VR- och AR-glasögon för att visualisera byggprocessen i verkliga projekt. En av festivalens 12 workshops i KTH:s bibliotek leds av NCC:s Viktor Davidov. Hans presentation ger exempel på hur virtuellt byggande förändrar byggprocessen redan idag med en utblick om hur VR kan förändra samhället i stort i framtiden.

Festivalen är gratis och öppen för alla intresserade, men förbokning krävs för vissa programpunkter.

Läs mer om programmet i sin helhet på KTH:s webbplats

Anna Lind, kommunikationsansvarig Dome of Visions, NCC Group, 08-585 517 26, anna.lind@ncc.se

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.