NCC och Taaleri bygger nya bostadshus i Esboviken utanför Helsingfors

NCC och Taaleri Fastighetsfond bygger tre nya bostadshus i Esboviken utanför Helsingfors, ett område i stark utveckling. Totalt blir det 218 lägenheter i olika storlekar. Ordervärdet uppgår till cirka 440 MSEK.

Bild NCC

Esboviken är ett område vars utveckling kommer att ta fart med ny tunnelbanestation och det nya köpcentrumet Lippulaiva som öppnar 2023.

– Det havsnära området Esboviken håller på att förvandlas till ett modernt stadslivs­centrum, där servicen är nära och transporterna smidiga även med kollektivtrafik. NCC har redan byggt om ett kontorshus till vårdhem i området och det är givande att nu fortsätta byggandet av nya bostäder till blivande invånare, säger Tuomas Tonteri, avdelningschef NCC Building Nordics.

Projektet har utvecklats gemensamt av NCC och Taaleri Fastighetsfond.

- Projektets utvecklingsarbete har tagit flera år och krävt ett gediget kunnande. Nu har byggandet av bostadshusen, som kommer att pågå i knappt tre år, satt i gång. Vi ser fram emot slutresultatet; ett bekvämt boende i ett fantastiskt landskap, säger Taaleri Fastighetsfonds projektutvecklingschef Markus Halkola.

Det första huset ska stå klart 2021. På de översta våningarna blir det rymliga tre- och fyrarumslägenheter, som annars är ovanliga i det här området.

Det totala ordervärdet uppgår till ca 440 miljoner kronor och kommer att orderregistreras löpande under 2020 i affärsområde NCC Building Nordics.

Anna Rasin, t f presschef NCC, 072-242 70 97, anna.rasin@ncc.se
NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på ca 58 Mdr SEK och 15 500 anställda 2019. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.