Övergång till förnyelsebara bränslen bidrog till 35 procent lägre koldioxidutsläpp i NCC

NCC har minskat sina koldioxidutsläpp med 35 procent på två och ett halvt år. Detta till stor del tack vare att NCC har omvandlat merparten av sina svenska asfaltverk till att drivas med förnybara bränslen.

– Vi är först med att systematiskt miljöanpassa våra asfaltverk till klimatsmarta bränslen, och är dessutom branschledande. Vi minskar våra koldioxidutsläpp kraftigt genom att 50% av den asfaltmassa NCC tillverkar i Sverige produceras med förnybara bränslen. Detta är dock bara början. Vi räknar med att nå 80% inom kort. Vi kan bidra till att nå vårt koldioxidmål i hela NCC-koncernen samtidigt som vi bidrar till att våra kunder når sina mål när de köper våra produkter, säger Jyri Salonen, affärsområdeschef för NCC Industry.

NCC har konverterat två tredjedelar av asfaltverken i Sverige från att, i första hand, använda eldningsolja till att istället nyttja träpellets som bränsle. Eftersom NCC:s koldioxidavtryck till största delen påverkas av de bränslen som köps får detta en avgörande effekt på koldioxidutsläppen från företagets egna verksamhet.

Vid årsskiftet 2015/2016 uppgick NCC:s koldioxidutsläpp till 5,9 ton per miljon omsatt krona. Vid halvårsskiftet 2018 hade utsläppen minskat med 35 procent till 3,8 ton per miljon omsatt krona.

– I Sverige har energi- och koldioxidskatterna på fossila bränslen medfört att det är ekonomiskt möjligt att investera i en omställning till förnybara bränslen. Det finns vissa tecken på att liknande förutsättningar kan komma att gälla i Norge. För Danmark och Finland finns få sådana tecken i dagsläget. Detta kan dock komma att förändras snabbt, säger Kent Andersson, bränsleansvarig på NCC.

Målet för NCC-koncernen är att halvera sina koldioxidutsläpp, under perioden 2016 till 2020, till 2,9 ton per miljon omsatt krona.

– Tack vare ett tydligt mätbart klimatmål samt kontroll över vad som händer på bränslemarknaden har vi ökat takten i vårt arbete mot minskat fossilberoende. Med liknande gynnsamma förutsättningar i våra grannländer är jag övertygad om att vi kan skynda på omställningstakten även där, säger Christina Lindbäck NCC:s hållbarhetschef.

Christina Lindbäck, hållbarhetschef NCC, 0706801674

Kent Andersson, bränsleansvarig NCC, 0703299656

Anna Trane, Head of Corporate Media Relations NCC, 0708847469

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.