NCC säljer kontorsprojektet Kontorværket i Danmark

NCC säljer projektet Kontorværket 1 i Valby, Köpenhamn till Industriens Pension. Fastigheten kommer att bli biotechföretaget Genmabs nya huvudkontor och både byggnaden och området runt omkring har utvecklats med hög miljöstandard.

Illustration: DISSING+WEITLING

Affären genomförs som en bolagsförsäljning och baseras på ett underliggande fastighetsvärde om cirka 875 MSEK. Tillträdet och erläggande av köpeskilling förväntas resultera i en positiv resultateffekt i affärsområde NCC Property Development i första kvartalet 2023.

‒ Vi säljer nu Kontorværket 1, den första etappen av vårt utvecklingsprojekt i Valby i Köpenhamns centrala delar. Här har vi utvecklat en fastighet med optimal infrastruktur och arkitektur och jag är glad att Industrien Pension nu tar över som ägare, säger Joachim Holmberg, affärsområdeschef NCC Property Devlopment.

Kontorværket 1 omfattar cirka 16 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta och inkluderar även ett parkeringsgarage med plats för 280 fordon och cykelparkering.

‒ Det här är en attraktiv och framtidssäkrad kontorsfastighet som ligger i ett område med riktigt bra infrastruktur med både motorväg, närliggande tunnelbanestation och S-tågstation. Det 15-åriga hyreskontraktet med Genmab passar väl in i vår strategi som långsiktiga ägare, och vi förväntar oss att fastigheten kommer bidra med en stabil avkastning till våra medlemmar i många år framöver. Vi ser fram emot att välkomna Genmabs experter inom bioteknik, säger Søren Tang Kristensen, fastighetschef Industrien Pension.

Genmab är ett ledande biotechföretag som skapar och utvecklar differentierade antikroppsprodukter för behandling av cancer, med huvudkontor i Köpenhamn. Genmabs nya huvudkontor förväntas bli klart under första kvartalet 2023.

Tove Stål, presschef NCC Group, 076-521 61 02

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2021 omsatte NCC ca 53 miljarder SEK och hade 13 000 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.