NCC renoverar 236 lägenheter på norra Själland

NCC har fått i uppdrag av Vores Bolig att renovera 236 bostäder i Frederiksvärk på norra Själland i Danmark. Ordervärdet uppgår till cirka 230 MSEK.

Foto: NCC

Bostadsområdena i Frederiksvärk byggdes i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet, och renoveras nu som en del av den helhetsplan som Landsbyggefonden tog fram för att "hålla hjulen i rullning" i samband med Covid-19 pandemin.

– Det är ett stort projekt som löper över 2 år och det kräver därmed en hel del logistik samt tillfälliga bostäder för många av våra boende, säger Trine Feldstedt, som är ordförande i bostadsrättsföreningens styrelse, och tillägger:

– Samtidigt förväntar sig styrelsen självklart ett fortsatt gott och nära samarbete kring planläggning och kommunikation mellan NCC Building Nordics, projektledningen från Domea byg, arbetsledare, byggkommittén och områdets styrelse.

Totalt omfattar uppdraget 236 lägenheter av varierande storlek och består bland annat av upprustning av tak och fasader samt byte av fönster och dörrar. Dessutom ska badrummen få ny mekanisk frånluftsventilation. En del av lägenheterna kommer även att tillgänglighetsanpassas.

‒ Vi har gedigen erfarenhet av renoveringar av stora bestånd. En del av renoveringsarbetet måste utföras medan de boende fortfarande bor kvar i sina hem, så arbetar vi med lösningar som minimerar olägenheterna för dem längs vägen; vi fokuserar till exempel på att begränsa tung trafik i området, undvika ansamling av avfall och erbjuda alternativa dusch- och toalettlösningar medan badrummen renoveras, säger Brian Hasfeldt, områdeschef i NCC Building Nordics renoveringsenhet.

Uppdraget uppgår till cirka 230 MSEK och kommer att orderregistreras i tredje kvartalet 2023 i affärsområde NCC Building Nordics.

Tove Stål, Presschef NCC AB, tove.stal@ncc.se, 076-521 61 02

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.