NCC säljer fastighet i Stockholm till Länsförsäkringar för 241 miljoner

NCC säljer fastighet i Stockholm till Länsförsäkringar för 241 miljoner NCC Fastigheter har tecknat avtal med Länsförsäkringsgruppen om försäljning av fastigheten Amsterdam 2 som ligger på Tegeluddsvägen i Stockholm. Köpeskillingen uppgår till 241 miljoner kronor. Formell köpare är Länsförsäkringsgruppens gemensamma fastighetshandelsbolag Länsfastigheter. Fastigheten är på cirka 20 000 kvadratmeter och ligger i direkt anslutning till Länsförsäkringsbolagens nuvarande kontor. - Efter samgåendet med Wasa har vi behov av utökade kontorsutrymmen. Vi valde mellan flera olika alternativ, men ekonomiska och praktiska skäl fällde avgörandet att köpa fastigheten av NCC. WASAs huvudkontor, fastigheten Aprikosen i Solna, som ägs av livbolagen inom gruppen, kommer att hyras ut till externa hyresgäster, säger Christer Baldhagen, Informationsdirektör för Länsförsäkringar. NCC kommer i samband med försäljningen att flytta från de 7.500 kvadratmeter som bolaget nyttjar för egen del. - Försäljningen ligger helt i linje med vår strategi att öka omsättningen av förvaltningsfastigheter även på våra prioriterade orter och därmed skapa utrymme för ökad projektutveckling, säger Magnus Mannesson, VD för NCC Fastigheter. I Stockholm har vi en omfattande projektportfölj med bl a kontorsprojekt i Järva Krog och Frösunda samt Kista Science Building. Länsfastigheter tillträder fastigheten den 1 oktober 1998. För ytterligare information, vänligen kontakta: Magnus Mannesson, VD NCC Fastigheter AB, tfn 070-512 18 90 Christer Baldhagen, Informationsdirektör Länsförsäkringar, tfn 08-690 15 01, 070-579 70 66