Snöflingorna är som brev från himlen

Den unika utställningen Letters From Heaven kommer till Stockholm. Det är den japanska fysikern Ukichiro Nakayas fotografier av snökristaller och gnistor av statisk elektricitet som visas. Utställningen startar med en vernissage i Dome of Visions och KTH Energiscenen c/o R1.

Utställningen om snö och iskristaller inspireras av den japanske fysikern och forskaren Ukichiro Nakayam, verksam under tidigt 1900-tal och är känd för sitt arbete inom glaciologi och låga temperaturer. Han var först med att skapa konstgjorda snöflingor.

Välkommen på vernissage
Vernissage hålls kl. 16.00 den 17 februari. Utställningen startar med en kort introduktion i Dome of Visions. Därefter välkomnas alla till KTH Energiscenen c/o R1 en kort promenad därifrån. Läs mer och anmäl dig på
domeofvisions.se. Dome of Visions är ett samarbetsprojekt mellan NCC och KTH.

Det är första gången som Ukichiro Nakayas (1900 – 1962) arbete presenteras i ett större sammanhang i Sverige. Fotografierna är tagna mellan 1920 och 1940 av Nakaya och hans medarbetare.

Fotografierna är vetenskapliga dokument, men de har också starka estetiska kvalitéer. De visar bildens och observationens betydelse inom forskning och vår förmåga att betrakta och tolka det vi ser.

Ukichiro Nakaya beskrev i ett berömt citat snökristallerna som ”brev från himlen”. Det säger något om hans fascination för deras form och uppbyggnad. Genom att studera hur de är uppbyggda kan vi lära oss något större.

Utställningen visas måndag – fredag kl. 12.00 – 13.30 och 16.00 – 18.00, 20/2 – 3/3. Samling vid Dome of Visions kl. 12.00 resp. 16.00 för en introduktion. Utställningen fortsätter sedan på KTH Energiscenen c/o R1, Drottning Kristinas väg 51.

Utställningen genomförs med stöd av: Graphic Corporation, Contents Co., Ltd. Produktion: Creative City Sapporo International Art Festival Executive Committee. I samarbete med Kaga City och Nakaya Ukichiro Foundation med stöd från The Japan Foundation. Utställningen är en vandringsutställning och visas förutom i Stockholm på Riga Art Space, Oslo Kunstforening och Islands nationalgalleri i Reykjavik.

Svenska utställningen cureras av: Jonatan Habib Engqvist, Björn Norberg, Dome of Visions, Charlie Gullström och Leif Handberg, KTH R1 Experimentell Scen / KTH Energiscenen.

Anna Lind Head of External Group Projects, NCC, Telefon 070-553 62 31

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.