Stort intresse när Lindesbergsbron kom på plats

I Lindesberg har NCC ägnat knappt två månader åt att förbereda för att en 39 meter lång bro i rostfritt stål skulle lyftas på plats. När det skedde torsdagen den 27 oktober hade många Lindesbergsbor sökt sig till Loppholmarna för att se det spektakulära brolyftet.

En gång- och cykelbro knyter sedan länge samman Loppholmarna med gymnasieskolan och Lindesbergs Arena i Lindesberg, några mil norr om Örebro. Men bron, som kallas Västra Loppholmsbron, har åldrats och bedömdes till slut inte vara säker.

- Vi hade två broar. Gröna bron, som låg cirka 80 meter norr om Loppholmen, stängdes som en akutåtgärd då brokonstruktionen var i dåligt skick och den ansågs farlig. Även Västra Loppholmsbron var i dåligt skick, men gick att laga provisoriskt för att sedan bytas ut, säger Anton Blaxmo som är projektledare på Samhällsbyggnad Bergslagen (SBB).

När det nu var dags för brolyft var intresset stort, både från allmänheten och från massmedier – såväl Sveriges Television som Sveriges Radio och Nerikes allehanda var på plats.
- Det gick jättebra, med mycket folk och näst intill perfekt väder – vindstilla vilket underlättade när den stora bron lyftes på plats i ett enda stycke, det kräver precision, säger NCC:s projektchef Frida Grönkvist. Hon fortsätter:
- Arbetet har gått väldigt bra hela vägen och jag vill särskilt lyfta fram platschef Petter Larsson och yrkesmedarbetarna Adam Persson och Andreas Arvidsson. De har gjort ett fantastiskt arbete som NCC kan vara stolta över.

Även Anton Blaxmo är nöjd med brolyftet och med arbetet i sin helhet.
- Jag är jätteglad. Samarbetet med alla inblandade har varit otroligt lyckat och jag är väldigt nöjd med arbetet som har gjorts!

  • ”Yrkesmedarbetarna Adam Persson och Andreas Arvidsson”.