Samarbete med Tyskland – ett steg närmare elvägar

Statsminister Stefan Löfven och Tysklands förbundskansler Angela Merkel har beslutat om ett närmare samarbete för att utveckla och bygga elvägar –där fordon förses med el under färden. eRoadArlanda planerar att redan i år anlägga elväg på allmän väg som testkörs av verkliga lastbilstransporter.

– Nyligen presenterade jag och eRoadArlanda:s projektgrupp den mest kostnadseffektiva lösningen av elväg för miljödepartementet i Berlin. Så det är goda nyheter att Tyskland, med stora Europavägar, kliver in i samarbetet för att förverkliga elvägar och miljöanpassa vägtransporter, säger Hans Säll, affärsutvecklingschef på NCC och vd i eRoadArlanda.

När förbundskansler Angela Merkel besökte statsminister Stefan Löfven i Stockholm tisdagen den 31 januari beslutade de om ett nytt partnerskap mellan Tyskland och Sverige. Det ska främja innovation och konkurrenskraft. Ett av målen är att utveckla och hitta finansiering för att bygga elvägar. I Sverige pågår utvecklingsarbetet sedan flera år.

– Det unika med vår lösning är att den fungerar för alla typer av fordon och är den mest kostnadseffektiva att anlägga. Den är också diskret då en elskena i vägbanan varken stör sikten eller landskapsbilden. Nu ser vi fram emot att fordon med laddare ska få testköra tekniken två kilometer på allmän väg mellan Rosersberg och Arlanda, säger Hans Säll.

NCC har utvecklat elvägen i samarbete med företaget Elways och uppfinnaren Gunnar Asplund sedan 2011. Elways står bakom elskenans teknik och avtagare. NCC utvecklar metoden för att anlägga en nedsänkt skena i vägbanan och service av den. Elskenan driver och laddar fordonet under resan. Tekniken är en av de två utvalda i Trafikverkets innovationsupphandling för att utveckla kunskap om elvägar. Projektet drivs idag av konsortiet eRoadArlanda med 17 organisationer, både privata, kommunala och statliga.